|
ΝΟΜΟΣ 1566/1985 - ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ - ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Αρθρο 28-31) |
ΝΟΜΟΣ 1566/1985
ΦΕΚ Α' 167/30.09.1985 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ.1566/1985
Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
και άλλες διατάξεις
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδουμε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ'
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ - ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
’ρθρο 28.
Σκοποί και μορφές της επιμόρφωσης.
1. Σκοπός της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών είναι:
α) η ενημέρωση των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών σχετικά με το αναλυτικό
πρόγραμμα, τα διδακτικά βιβλία και τη διδακτική των μαθημάτων και γενικότερα την
εκπαιδευτική πολιτική και η προσαρμογή τους στην πραγματικότητα του σχολείου και
τις γενικότερες συνθήκες προσφοράς του διδακτικού τους έργου,
β) η ενημέρωση των εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετούν σχετικά με τις εξελίξεις της
επιστήμης και της εκπαιδευτικής πολιτικής, τις νέες μεθόδους διδασκαλίας και
αξιολόγησης και την ανάπτυξη της ικανότητάς τους, ώστε να ανταποκρίνονται στις
μεταβαλλόμενες συνθήκες της εκπαίδευσης και να ασκούν αποτελεσματικότερα το έργο
τους και
γ) η ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε σημαντικά εκπαιδευτικά θέματα με νέα
αντικείμενα, σε μαθήματα, μέτρα και θεσμούς, καθώς και η προετοιμασία τους για
άσκηση νέων καθηκόντων.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Κατά το άρθρο 7 παρ. 7 του Ν.
1865/1989 (Α 210): "Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται μετά από πρόταση του
Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθορίζονται τα όργανα, η διάρκεια
και κάθε λεπτομέρεια που αφορούν τις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, οι οποίες
προβλέπονται από τα άρθρα 28 παρ. 1 και 2 και 29 του ν. 1566/1985, όπως
τροποποιήθηκαν από το άρθρο 12 του ν. 1824/1988. Στις περιπτώσεις της παρ. 2 του
άρθρου 12 του ν. 1824/1988 στην έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων συμπράττει και
ο Υπουργός Οικονομικών".
2. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών διακρίνεται σε:
α) Εισαγωγική επιμόρφωση των υποψήφιων για διορισμό ή νεοδιόριστων εκπαιδευτικών
πριν από την ανάληψη των διδακτικών τους καθηκόντων, που έχει ως στόχο την
ανανέωση και συμπλήρωση της θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισής τους, την
εναρμόνιση των γνώσεων και των μεθόδων διδασκαλίας με την εκπαιδευτική
πραγματικότητα και την ενημέρωσή τους σε υπηρεσιακά, επιστημονικά και
παιδαγωγικά θέματα. Η εισαγωγική επιμόρφωση είναι υποχρεωτική. Με προεδρικό
διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων, καθορίζονται τα όργανα, η διάρκεια της επιμόρφωσης και κάθε
σχετική λεπτομέρεια. Στη διάρκεια της επιμόρφωσης οι εκπαιδευτικοί παρακολουθούν
διδασκαλίες σε σχολεία και διδάσκουν οι ίδιοι σε αυτά παράλληλα με τη θεωρητική
τους επιμόρφωση. Σε όσους καλούνται στην εισαγωγική επιμόρφωση πριν από το
διορισμό τους καταβάλλεται αποζημίωση, το ύψος της οποίας καθορίζεται με κοινή
απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών.
"β) Περιοδική επιμόρφωση, που επαναλαμβάνεται για τους εκπαιδευτικούς κάθε
τέσσερα έως έξι έτη και έχει σκοπό την ενημέρωσή τους σχετικά με τις εξελίξεις
της επιστήμης τους, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, την ανανέωση των μεθόδων
διδασκαλίας και αξιολόγησης και γενικότερα των πληρέστερη κατάρτισή τους για
αποτελεσματικότερη άσκηση του έργου τους".
***Η περίπτωση β της παρ. 2 του άρθρου 28
αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 12 παρ. 1 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α 296).
γ) "Ειδικά επιμορφωτικά προγράμματα βραχείας διάρκειας που συνδέονται με
εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και καινοτομίες, αλλαγή σχολικών προγραμμάτων,
εισαγωγή νέων μαθημάτων, νέων διδακτικών μεθόδων και σχολικών βιβλίων".
***Το πρώτο εδάφιο της περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 28 αντικαταστάθηκε ως άνω με
το άρθρο 12 παρ. 2 του ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α 296).
Εκτός από τις παραπάνω μπορούν γα οργανώνονται και άλλες μορφές επιμόρφωσης για
την εξυπηρέτηση εκπαιδευτικών αναγκών. Η οργάνωση και οι σχετικές με αυτές τις
μορφές επιμόρφωσης λεπτομέρειες ρυθμίζονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται
με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών. 'Όλες
οι μορφές επιμόρφωσης είναι υποχρεωτικές για τους εκπαιδευτικούς.
α) η ενημέρωση των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών σχετικά με το αναλυτικό
πρόγραμμα, τα διδακτικά βιβλία και τη διδακτική των μαθημάτων και γενικότερα την
εκπαιδευτική πολιτική και η προσαρμογή τους στην πραγματικότητα του σχολείου και
τις γενικότερες συνθήκες προσφοράς του διδακτικού τους έργου,
β) η ενημέρωση των εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετούν σχετικά με τις εξελίξεις της
επιστήμης και της εκπαιδευτικής πολιτικής, τις νέες μεθόδους διδασκαλίας και
αξιολόγησης και την ανάπτυξη της ικανότητάς τους, ώστε να ανταποκρίνονται στις
μεταβαλλόμενες συνθήκες της εκπαίδευσης και να ασκούν αποτελεσματικότερα το έργο
τους και
γ) η ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε σημαντικά εκπαιδευτικά θέματα με νέα
αντικείμενα, σε μαθήματα, μέτρα και θεσμούς, καθώς και η προετοιμασία τους για
άσκηση νέων καθηκόντων.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Κατά το άρθρο 7 παρ. 7 του Ν.
1865/1989 (Α 210): "Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται μετά από πρόταση του
Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθορίζονται τα όργανα, η διάρκεια
και κάθε λεπτομέρεια που αφορούν τις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, οι οποίες
προβλέπονται από τα άρθρα 28 παρ. 1 και 2 και 29 του ν. 1566/1985, όπως
τροποποιήθηκαν από το άρθρο 12 του ν. 1824/1988. Στις περιπτώσεις της παρ. 2 του
άρθρου 12 του ν. 1824/1988 στην έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων συμπράττει και
ο Υπουργός Οικονομικών".
’ρθρο 29.
Οργάνωση, λειτουργία και φορείς επιμόρφωσης.
"1. Φορείς της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μπορεί να είναι:
α) Οι σχολικές μονάδες,
β) Τα περιφερειακά επιμορφωτικά κέντρα (Π.Ε.Κ.),
γ) Τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Α.Ε.Ι.),
δ) Τα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.),
ε) Η Σχολή Εκπαιδευτικών Λειτουργών Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης
(Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε.)".
"στ) Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο".
***Η παρ. 1 του άρθρου 29 αντικαταστάθηκε ως άνω
με το άρθρο 12 παρ.3 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α 296).
***Η περ. στ' προστέθηκε ως άνω με την παρ. 2 του άρθρου 17 του Ν. 2009/1992
(ΦΕΚ Α 18).
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Κατά το άρθρο 7 παρ. 7 του Ν. 1865/1989 (Α 210): "Με προεδρικά
διατάγματα, που εκδίδονται μετά από πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων, καθορίζονται τα όργανα, η διάρκεια και κάθε λεπτομέρεια που
αφορούν τις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, οι οποίες προβλέπονται από τα άρθρα 28
παρ. 1 και 2 και 29 του ν. 1566/1985, όπως τροποποιήθηκαν από το άρθρο 12 του ν.
1824/1988. Στις περιπτώσεις της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 1824/1988 στην
έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων συμπράττει και ο Υπουργός Οικονομικών".
2. Τα Π.Ε.Κ. λειτουργούν σε μεγάλες πόλεις της χώρας.
"Κάθε Π.Ε.Κ. αποτελεί αυτοδύναμη δημόσια υπηρεσία, που υπάγεται απευθείας στον
Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Την ευθύνη για τη λειτουργία του
Π.Ε.Κ., έχει πενταμελές Συντονιστικό Συμβούλιο, του οποίου τα μέλη ορίζονται με
απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και απαρτίζεται από το
διευθυντή ως πρόεδρο, τους δύο υποδιευθυντές και δύο εκπροσώπους των διδασκόντων
στο Π.Ε.Κ., ως μέλη.
Οι εκπρόσωποι αυτοί, από τους οποίους ο ένας είναι εκπαιδευτικός της
πρωτοβάθμιας και ο άλλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ορίζονται για ένα
σχολικό έτος από αντίστοιχη γενική συνέλευση των διδασκόντων στο Π.Ε.Κ. Εάν, για
οποιονδήποτε λόγο, η συνέλευση των διδασκόντων στο Π.Ε.Κ. δεν ορίσει
εκπροσώπους, το Συντονιστικό Συμβούλιο συγκροτείται και λειτουργεί νόμιμα με τα
υπόλοιπα μέλη του. Γραμματέας του Συντονιστικού Συμβουλίου ορίζεται ο γραμματέας
του Π.Ε.Κ.
Ως διευθυντής του Π.Ε.Κ.
ορίζεται ή καθηγητής ή αναπληρωτής καθηγητής Α.Ε.Ι. ή πάρεδρος του Παιδαγωγικού
Ινστιτούτου ή σχολικός σύμβουλος. Ως
υποδιευθυντές ορίζονται δύο σχολικοί σύμβουλοι ένας για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης
από τους υπηρετούντες στην περιφέρεια του Π.Ε.Κ. Ο διευθυντής και οι
υποδιευθυντές κάθε Π.Ε.Κ., ορίζονται με απόφαση του Υπουργείου Εθνικής και
Θρησκευμάτων για δύο χρόνια, μετά από γνώμη, για μεν τα μέλη Δ.Ε.Π., των
διοικητικών συμβουλίων των παιδαγωγικών και "καθηγητικών" τμημάτων του
πλησιέστερου Α.Ε.Ι. προς την έδρα του οικείου Π.Ε.Κ., δεν συνέρχονται και
διατυπώνουν γνώμη ξεχωριστά για το καθένα, για τους παρέδρους μετά γνώμη του
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για δε τους σχολικούς συμβούλους, μετά από γνώμη του
οικείου συμβουλίου των σχολικών συμβούλων. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ως
αναπληρωτής του διευθυντή ένας εκ των δύο υποδιευθυντών.
Η περιφέρεια κάθε Π.Ε.Κ. ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων. Σε κάθε Π.Ε.Κ. για τη στήριξη του διοικητικού του έργου λειτουργεί
γραμματεία".
***Το δεύτερο και τρίτο εδάφιο της παρ. 2 του
άρθρου 29 αντικαταστάθηκαν ως άνω με το άρθρο 12 παρ. 4 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α
296), όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 17 του Ν. 2009/1992 (Α
309).
"3. Σε κάθε Π.Ε.Κ. τοποθετείται, ως γραμματέας του ένας διοικητικός υπάλληλος
του κλάδου ΠΕ1 διοικητικού ή ΤΕ1 διοικητικού ή ΔΕ1 διοικητικού, ένας
δακτυλογράφος του κλάδου ΔΕ2 δακτυλογράφων, ένας κλητήρας του κλάδου ΥΕ1
κλητήρων - επιστατών και ένας τεχνίτης συντήρησης με σχέση εργασίας ιδιωτικού
δικαίου αορίστου χρόνου. Αν δεν υπάρχουν διοικητικοί υπάλληλοι, καθώς και αν οι
διοικητικές εργασίες είναι αυξημένες, αποσπώνται στο Π.Ε.Κ. εκπαιδευτικοί ή
διοικητικοί υπάλληλοι, με απόφαση του νομάρχη της έδρας του Π.Ε.Κ., μετά από
γνώμη του Συντονιστικού Συμβουλίου του Π.Ε.Κ."
***Η παρ. 3 του άρθρου 29, όπως αυτή
αντικαταστάθηκε με το άρθρο 12 παρ. 5 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α 296),
αντικαταστάθηκε εκ νέου ως άνω με την παρ. 4 του άρθρου 17 του Ν. 2009/1992 ( Α
18).
4. Στα Π.Ε.Κ. διδάσκουν ειδικοί επιστήμονες, μέλη διδακτικού - ερευνητικού
προσωπικού (Δ.Ε.Π.) των Α.Ε.Ι., εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης με
απόσπαση ολική ή μερική ή με ωριαία αντιμισθία και άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι και
ιδιώτες που έχουν τα απαιτούμενα επιστημονικά και διδακτικά προσόντα.
"Οι διδάσκοντες στο Π.Ε.Κ. ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας
και Θρησκευμάτων, μετά από γνώμη του Συντονιστικού Συμβουλίου του Π.Ε.Κ. Κατά
την πρώτη εφαρμογή αυτού του νόμου οι διδάσκοντες ορίζονται, μετά από γνώμη του
διευθυντή και των υποδιευθυντών του Π.Ε.Κ."
***Το άνω εντός " " δεύτερο εδάφιο της παρ. 4
αντικαταστάθηκε ως άνω με την παρ. 6 του άρθρ. 12 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α 296),
όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 17 του Ν. 2009/1992 (Α 18).
Αν δεν βρίσκεται κατάλληλο διδακτικό προσωπικό μπορεί να αποσπώνται στο Π.Ε.Κ.
για διδασκαλία δημόσιοι εκπαιδευτικοί με απόσπαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας
και Θρησκευμάτων.
"5. Οι δαπάνες λειτουργίας των Π.Ε.Κ. καλύπτονται με επιχορηγήσεις του
προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και των
οικείων νομαρχιών".
***Η παρ. 5 του άρθρου 29 αντικαταστάθηκε ως άνω
με το άρθρο 12 παρ. 7 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α 296).
"6. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής
Παιδείας και Θρησκευμάτων μετά από γνώμη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
ρυθμίζονται:
α) Η διάρκεια της επιμόρφωσης κάθε μορφής, τα προγράμματα διδασκαλίας και
ασκήσεων, η διαδικασία πρόσκλησης εκπαιδευτικών για επιμόρφωση, η αξιολόγηση και
τα αποδεικτικά επιμόρφωσης τα οποία τους χορηγούνται.
β) Οι αρμοδιότητες του Συντονιστικού Συμβουλίου, του διευθυντή, των
υποδιευθυντών και του γραμματέα του Π.Ε.Κ.
γ) Ο τρόπος άσκησης του
επιμορφωτικού έργου του Π.Ε.Κ., η συνεργασία του με τα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. και
άλλους φορείς επιμόρφωσης, τους σχολικούς συμβούλους, τις διευθύνσεις
εκπαίδευσης, τις σχολικές μονάδες και τους επιστημονικούς φορείς, καθώς και ο
τρόπος στήριξης του έργου του".
***Η παρ.6 του άρθρου 29
αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 12 παρ.8 του Ν.1824/1988 (ΦΕΚ Α 296), όπως η
τελευταία αντικαταστάθηκε με την παρ.6 άρθρου 17 του Ν.2009/1992 (Α 18).
"7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και
Οικονομικών:
α) ιδρύονται Π.Ε.Κ. για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης,
"β) καθορίζεται το ύψος και ο τρόπος καταβολής αποζημίωσης των μελών και του
γραμματέα του Συντονιστικού Συμβουλίου των Π.Ε.Κ., η αμοιβή των επιμορφωτών, των
επιμορφούμενων, των πραγματογνωμόνων, των αξιολογητών, των
επιμελητών-φροντιστών, υπευθύνων του προγράμματος, οι προϋποθέσεις και το ύψος
της αποζημίωσης των μετακινούμενων εκτός έδρας επιμορφωτών και επιμορφούμενων, η
διαδικασία προμήθειας διδακτικού υλικού και αναλωσίμων και η αντιμετώπιση
λειτουργικών δαπανών των Π.Ε.Κ.".
*** Η περ.β'αντικαταστάθηκε ως άνω με την παρ.8
άρθρ.23 Ν. 2530/1997.
"γ) Καθορίζεται ο τρόπος επιχορήγησης των Π.Ε.Κ., διαχείρισης των εσόδων του από
το Συντονιστικό Συμβούλιο ή από το διευθυντή του Π.Ε.Κ. και απόδοσης
λογαριασμού".
***Η παρ.7 του άρθρου 29 αντικαταστάθηκε ως άνω
με το άρθρο 12 παρ.9 του Ν.1824/1988 (ΦΕΚ Α 293),η δε περ.γ αντικαταστάθηκε εκ
νέου ως άνω με την παρ.8 του άρθρου 17 του Ν.2009/1992 (Α 18).
8. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται
ύστερα από εισήγηση του οικείου τμήματος του Π.Ι., ορίζεται ο τρόπος επιλογής
και αριθμός των εκπαιδευτικών που καλούνται σε κάθε μορφή επιμόρφωσης στο Π.Ε.Κ.
9. Η κάθε μορφής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών των κλάδων ΑΤ9, ΑΤ10, ΑΤ12, ΑΤ13,
ΑΤ14, ΑΤ17, ΑΤ18, ΑΡ1 και ΜΕ1 πραγματοποιείται στην παιδαγωγική τεχνική σχολή
(ΠΑ.ΤΕ.Σ.) της Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. και στο παράρτημά της Θεσσαλονίκης, καθώς και σε
ειδικά τμήματα των Π.Ε.Κ. Κατά τα λοιπά για τη λειτουργία της ΠΑ.ΤΕ.Σ. και του
παραρτήματός της ως Π.Ε.Κ. εφαρμόζονται οι διατάξεις αυτού του νόμου.
10. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε σχολές μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. μπορούν να
καλούνται για επιμόρφωση στα Π.Ε.Κ. Εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
των τεχνικών κλάδων, καθώς και εκπαιδευτικοί των σχολών μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ.
μπορούν να επιμορφώνονται σε δημόσιες ή ιδιωτικές επιχειρήσεις. Τα θέματα που
ανακύπτουν από την εφαρμογή αυτής της παραγράφου ρυθμίζονται με κοινή απόφαση
των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εργασίας.
’ρθρο 30.
Μετεκπαίδευση.
1. Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, πτυχιούχοι των παιδαγωγικών
ακαδημιών και των σχολών νηπιαγωγών, παράλληλα προς την επιμόρφωση, η οποία
παρέχεται σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου, μετεκπαιδεύονται στο
Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης (Μ.Δ.Δ.Ε.). Η μετεκπαίδευση αυτή
παύει μετά την παρέλευση ενός έτους από την έναρξη της μετεκπαίδευσης και
επιμόρφωσής τους στα παιδαγωγικά τμήματα των Α.Ε.Ι.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Κατά το άρθρο 18, παρ.3 του Ν.2009/1992 (Α 18): "3.
Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται
με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από γνώμη του
Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ιδρύεται στη Θεσσαλονίκη σχολή επιμόρφωσης
εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με την επωνυμία "Διδασκαλείο Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης".
Ως προς την οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία του Διδασκαλείου Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, τα προσόντα και τον τρόπο ορισμού των οργάνων
διοίκησης και των διδασκόντων, το πρόγραμμα και τη διάρκεια σπουδών, τον τρόπο
και τη διαδικασία επιλογής με διαγωνισμό των υποψηφίων, την έναρξη και λήξη του
διδακτικού έτους, τους κανόνες φοίτησης και αξιολόγησης των επιμορφούμενων,
καθώς και τους χορηγούμενους τίτλους, εφαρμόζονται οι ισχύουσες, για το
Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, το οποίο εξακολουθεί να λειτουργεί
και μετά την εκπνοή των προθεσμιών, που προβλέπονται από τις διατάξεις του
δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 30 και του δεύτερου εδαφίου της
παραγράφου 1 του άρθρου 87 του ν. 1566/1985, διατάξεις.
Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας
και Θρησκευμάτων, μετά από γνώμη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ορίζεται η
συνεργασία των δύο "Διδασκαλείων" με τα Π.Ε.Κ., τα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι και τους
άλλους φορείς επιμόρφωσης, τους σχολικούς συμβούλους, τις διευθύνσεις
εκπαίδευσης, τις σχολικές μονάδες και τους επιστημονικούς φορείς, ο τρόπος
στήριξης του έργου τους, και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Για τη στέγαση του Διδασκαλείου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης ισχύει,
ό,τι ορίζεται από την προηγούμενη παράγραφο 2 για τη στέγαση των ειδικών σχολών
και των Π.Ε.Κ.
Με προεδρικό διάταγμα, που
εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορούν το
"Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης" και το "Διδασκαλείο Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης" να μετατρέπονται σε ειδικές σχολές προαιρετικής
επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, όπως αυτές ορίζονται, από το παρόν άρθρο, οπότε και
διέπονται από τις σχετικές για τις ειδικές σχολές διατάξεις."
2. Η μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών της
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που είναι πτυχιούχοι Α.Ε.Ι. ή Τ.
Ε.Ι., πραγματοποιείται στα πλαίσια των μεταπτυχιακών σπουδών των Α.Ε.Ι. σύμφωνα
με τις διατάξεις του άρθρου 81 του παρόντος νόμου και των ειδικών προγραμμάτων
μετεκπαίδευσης των Τ.Ε.Ι. σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1404/1983 (ΦΕΚ 173).
3. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας
και Θρησκευμάτων και Οικονομικών, ύστερα από γνώμη των οικείων Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι.,
καθορίζεται ο αριθμός των εκπαιδευτικών κάθε ειδικότητας, οι οποίοι μπορούν να
γίνουν δεκτοί στους μεταπτυχιακούς κύκλους σπουδών των Α.Ε.Ι.ή στα προγράμματα
μετεκπαίδευσης των Τ.Ε.Ι., η διαδικασία επιλογής και χορήγησης άδειας με
αποδοχές, η διάρκεια των σπουδών, η καταβολή επιμισθίου και η παράλληλη άσκηση
των διδακτικών τους καθηκόντων, η απαλλαγή τους από αυτά μερικά ή ολικά και κάθε
σχετική λεπτομέρεια.
4 α). Για τη μελέτη ειδικών εκπαιδευτικών θεμάτων και την παρακολούθηση ειδικών
επιμορφωτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων σε θέματα παιδείας, μπορούν να
αποστέλλονται στην αλλοδαπή εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης.
β) Οι προϋποθέσεις, το όργανο και ο τρόπος επιλογής καθώς και η διάρκεια
αποστολής για ειδικές μελέτες και μετεκπαιδεύσεις εκπαιδευτικών στην αλλοδαπή
καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Το ύψος
της αποζημίωσης για δαπάνες μετάβασης, διαμονής, καταβολής διδάκτρων και άλλων
εξόδων και επιστροφής καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής
Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών.
5. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται
ύστερα από γνώμη του διοικητικού συμβουλίου του ιδρύματος κρατικών υποτροφιών
και του Π.Ι., καταρτίζονται ειδικά προγράμματα χορήγησης υποτροφιών στους
δημόσιους εκπαιδευτικούς για πραγματοποίηση μεταπτυχιακών σπουδών.
’ρθρο 31.
Πειραματικά σχολεία
1. Σκοπός των πειραματικών σχολείων είναι η πρακτική παιδαγωγική επιμόρφωση του
εκπαιδευτικού προσωπικού και η πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων και μεθόδων
διδασκαλίας, καθώς και η πειραματική χρήση σχολικών βιβλίων, οπτικοακουστικών
και άλλων μέσων εκπαιδευτικής τεχνολογίας.
2. Στην έδρα κάθε Π.Ε.Κ. πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί να λειτουργούν
πειραματικά νηπιαγωγεία και πειραματικά δημοτικά σχολεία. Στην έδρα κάθε Π.Ε.Κ.
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί να λειτουργούν πειραματικά γυμνάσια και
πειραματικά λύκεια, καθώς και πειραματικά λύκεια με έναν ή περισσότερους από
τους κύκλους και κλάδους του ενιαίου πολυκλαδικού λυκείου.
3. Τα πειραματικά σχολεία ορίζονται ή ιδρύονται με κοινή απόφαση των Υπουργών
Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών. Με όμοια απόφαση, αυξάνονται οι
οργανικές θέσεις εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού.
4. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορούν να
μετατρέπονται τα πειραματικά σε κοινά σχολεία, καθώς και κοινά σχολεία σε
πειραματικά. Τα πειραματικά σχολεία που συμπληρώνουν έξι έτη λειτουργίας
μετατρέπονται υποχρεωτικά.
5. Τα πειραματικά σχολεία υπάγονται στη διεύθυνση εκπαίδευσης του νομού ή
νομαρχιακού διαμερίσματος στην περιοχή της οποίας λειτουργούν. Ο προϊστάμενος
της διεύθυνσης εκπαίδευσης και το περιφερειακό υπηρεσιακό συμβούλιο ασκούν για
τα σχολεία αυτά όλες τις αρμοδιότητες που έχουν για τα υπόλοιπα σχολεία.
6. Η εγγραφή των μαθητών στα πειραματικά σχολεία γίνεται με κλήρωση. Η
διαδικασία εγγραφής των μαθητών στα πειραματικά σχολεία και μετεγγραφής από ένα
πειραματικό σε άλλο πειραματικό σχολείο καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού
Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
7. Η μετάθεση των διευθυντών και του εκπαιδευτικού προσωπικού σε κενές θέσεις
των πειραματικών σχολείων γίνεται ύστερα από αίτησή τους. Οι μεταθέσεις αυτές
γίνονται πριν από τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών στα υπόλοιπα σχολεία. Αν οι
κενές θέσεις στα πειραματικά σχολεία δεν καλύπτονται με μεταθέσεις, αποσπώνται
σε αυτά για ένα διδακτικό έτος εκπαιδευτικοί από άλλα σχολεία της έδρας ή και
της περιοχής του νομού ή νομαρχιακού διαμερίσματος με απόφαση του νομάρχη,
ύστερα από πρόταση του οικείου περιφερειακού συμβουλίου. Για τις μεταθέσεις ή
αποσπάσεις αυτές λαμβάνονται υπόψη η επιμόρφωση, η μετεκπαίδευση, οι
μεταπτυχιακές σπουδές, η επιστημονική συγκρότηση και γενικότερα τα αυξημένα
τυπικά και ουσιαστικά προσόντα.
8. Αν υπάρχουν αιτήσεις εκπαιδευτικών για μετάθεση στα πειραματικά σχολεία με
αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, μπορεί το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο
να προτείνει για το συμφέρον της υπηρεσίας τη μετάθεση εκπαιδευτικών που
υπηρετούν στα πειραματικά σχολεία.
9. 'Όσοι διδάσκουν στα πειραματικά γυμνάσια και λύκεια έχουν μειωμένο κατά πέντε
ώρες υποχρεωτικό ωράριο εβδομαδιαίας διδασκαλίας από το υποχρεωτικό ωράριο των
εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε άλλα σχολεία.
***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Η παρ. 9 του παρόντος άρθρου
εφαρμόζεται και για τους εκπαιδευτικούς των σχολείων της παρ. 1 του άρθρου 7 του
Ν. 1865/1989 (A 210).
10. α) Τα πειραματικά σχολεία των Α.Ε.Ι. εξακολουθούν να λειτουργούν για την
προαγωγή της παιδαγωγικής έρευνας και την πρακτική άσκηση των φοιτητών και του
εκπαιδευτικού προσωπικού της περιοχής στην οποία ανήκουν. Με προεδρικό διάταγμα,
που εκδίδεται μέσα σε έξι (6) μήνες από τη δημοσίευση αυτού του νόμου με πρόταση
του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, αναδιοργανώνονται τα πειραματικά
σχολεία των Α.Ε.Ι. και καθορίζονται τα θέματα εποπτείας και διοίκησής τους,
σύνδεσης με τις αρμόδιες αρχές των Α.Ε.Ι., λειτουργίας, προϋποθέσεων και
διαδικασίας εγγραφής μαθητών στις πρώτες και στις άλλες τάξεις των σχολικών
μονάδων κάθε βαθμίδας και τοποθέτησης του εκπαιδευτικού προσωπικού και κατ'
απόκλιση από τις διατάξεις του νόμου αυτού και του ν. 4376/1929 (ΦΕΚ 300), όπως
τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε. Οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 και των δύο
τελευταίων εδαφίων της παραγράφου 7 αυτού του άρθρου ισχύουν και για τα
πειραματικά σχολεία των Α.Ε.Ι.
β) Με κοινή απόφαση των
Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών, που εκδίδεται ύστερα
από εισήγηση του οικείου Α.Ε.Ι. και του προϊσταμένου της οικείας διεύθυνσης
εκπαίδευσης, ιδρύονται πειραματικά σχολεία και σε άλλα Α.Ε.Ι. στα οποία
λειτουργούν τομείς ή τμήματα παιδαγωγικής.
Με όμοια απόφαση αυξάνονται οι οργανικές θέσεις εκπαιδευτικού και λοιπού
προσωπικού της εκπαίδευσης. "Με όμοια απόφαση που εκδίδεται κατά την ίδια
διαδικασία μπορεί να προάγονται, καταργούνται και συγχωνεύονται πειραματικά
σχολεία των Α.Ε.Ι.. Η κατάργηση, ο υποβιβασμός, η συγχώνευση και η μετατροπή
αυτών σε κοινά σχολεία γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως."
*** Το τελευταίο εδάφιο της παρ.10 προστέθηκε με
το άρθρο 6 παρ.5 Ν.2817/2000, ΦΕΚ Α 78/14.3.2000.
11. Τα πρότυπα κλασικά λύκεια του άρθρου 30 παρ. 5 του ν. 309/1976 (ΦΕΚ 100)
μετονομάζονται σε κλασικά λύκεια και εξακολουθούν να λειτουργούν με σκοπό την
αυξημένη διδασκαλία των ελληνικών γραμμάτων. Η ίδρυση, μετατροπή, συγχώνευση και
κατάργηση κλασικών λυκείων γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου. Με
την ανάπτυξη των ενιαίων πολυκλαδικών λυκείων είναι δυνατή η προσάρτηση των
κλασικών λυκείων σε αυτά. Οι λεπτομέρειες της προσάρτησης και λειτουργίας των
σχολείων αυτών ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και
Θρησκευμάτων
Αθήνα, 26 Σεπτεμβρίου 1985
O ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΑΡΤΖΕΤΑΚΗΣ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
(Σημείωση: Αν εισήλθατε σε αυτή τη σελίδα
από ΜΗΧΑΝΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ή από άλλη εξωτερική σύνδεση
πιθανόν να μην βλέπετε όλη τη σελίδα μας (όλα τα frames).
Για να έχετε πλήρη εξυπηρέτηση και θέαση πατήστε
ΕΔΩ. Ευχαριστούμε) |