
4
Η Φυσική Αγωγή βαθμολογείται όπως και άλλα μαθήματα
Στις περισσότερες χώρες, η πρόοδος των μαθητών στη
Φυσική Αγωγή αξιολογείται όπως και σε άλλα μαθήματα.
Μόνο μερικές χώρες δεν αξιολογούν τις δεξιότητες των
μαθητών στη Φυσική Αγωγή επίσημα. Αυτό ισχύει στη
Μάλτα και τη Νορβηγία στο πρωτοβάθμιο και στην Ιρλανδία
τόσο στο πρωτοβάθμιο όσο και στο κατώτερο
δευτεροβάθμιο επίπεδο. Οι πλείστες ευρωπαϊκές χώρες
εκδίδουν σαφείς συστάσεις ως προς τις μεθόδους
αξιολόγησης που θα χρησιμοποιηθούν. Μόνο στο Βέλγιο και
την Ισλανδία τα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι ελεύθερα να
επιλέξουν τις δικές τους μεθόδους αξιολόγησης. Οι
περισσότερες χώρες εκδίδουν ενδεικτικό στο τέλος κάθε
χρονιάς στο οποίο περιλαμβάνονται τόσο τα αποτελέσματα
στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής όσο και σε άλλα
μαθήματα. Σε ορισμένες χώρες, οι κεντρικές αρχές έχουν
καταρτίσει κλίμακες αξιολόγησης, προκειμένου να παρέχουν
στους εκπαιδευτικούς εναρμονισμένα μέσα αξιολόγησης του
μαθητικού επιτεύγματος στην επικράτεια της χώρας. Αυτές
οι κλίμακες, με τη σειρά τους, επιτρέπουν τη σύγκριση των
μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο.
Συνήθως εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί διδάσκουν Φυσική Αγωγή
Στις περισσότερες χώρες, η εκπαιδευτική βαθμίδα καθορίζει
την απόφαση εάν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής θα
διδάσκεται από γενικό ή εξειδικευμένο εκπαιδευτικό. Κατά
γενικό κανόνα, όσο πιο υψηλό είναι το εκπαιδευτικό επίπεδο
τόσο πιθανότερο είναι το μάθημα να διδάσκεται από
εξειδικευμένο εκπαιδευτικό. Στο πρωτοβάθμιο επίπεδο, η
Φυσική Αγωγή διδάσκεται τόσο από γενικούς όσο και από
εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς, ενώ στο κατώτερο
δευτεροβάθμιο επίπεδο, οι εκπαιδευτικοί της Φυσικής
Αγωγής είθισται να είναι εξειδικευμένοι.
Όσον αφορά στα προσόντα που απαιτούνται, γενικά οι
εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί στο πρωτοβάθμιο επίπεδο
κατέχουν πτυχίο Bachelor’s. Στο δευτεροβάθμιο επίπεδο,
ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί είτε είναι κάτοχοι πτυχίου
Bachelor’s είτε, όπως ισχύει ήδη σε 15 χώρες, είτε είναι
κάτοχοι πτυχίου Master’s. Ευκαιρίες συνεχούς
επαγγελματικής ανάπτυξης προσφέρονται τόσο στους
γενικούς όσο και στους εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς στη
διάρκεια του επαγγελματικού τους βίου.
Συστάσεις για την εξειδίκευση που απαιτείται στη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια (ISCED 1) και την κατώτερη
δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ISCED 2), 2011/12
Κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Γενικοί εκπαιδευτικοί
Εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί
Σχολική αυτονομία
Μη διαθέσιμα στοιχεία
Πηγή: Ευρυδίκη
Πολλές χώρες δρομολογούν μεταρρυθμίσεις στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής
Επί του παρόντος, περίπου το ένα τρίτο των εξεταζόμενων
χωρών προγραμματίζουν μεταρρυθμίσεις στο μάθημα της
Φυσικής Αγωγής. Για παράδειγμα, η Πορτογαλία και η
Φινλανδία σκοπεύουν να αναβαθμίσουν άμεσα τις φυσικές
δραστηριότητες αυξάνοντας τον ελάχιστο διδακτικό χρόνο
που τους αναλογεί. Η Ελλάδα και η Ουγγαρία σκοπεύουν να
διαφοροποιήσουν την οργανωμένη φυσική δραστηριότητα
στα σχολεία. Μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται σε εθνικό
επίπεδο σε πολλές χώρες, επιζητούν να βελτιώσουν τις
συνθήκες στις οποίες διδάσκεται το μάθημα και να
προάγουν την κατάρτιση των διδασκόντων.
EC-30-13-469-EL-N ISBN 978-92-9201-427-8 doi:10.2797/14097 © EACEA, 2013.