.

η διαδρομή σου: www.fa3.gr ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Προβλήματα των καθηγητών ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (κ΄άλλων ειδικοτήτων) ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Δείτε επίσης:
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ κ΄ΘΕΣΕΙΣ της ΔΟΕ για την ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
(κ΄άλλες ειδικότητες) στην ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πρακτικά Ημερίδας ΔΟΕ:
"Τα προβλήματα των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση"
(Ξενοδοχείο ΚΑΨΗΣ) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Σαββατο 22 Νοεμβρίου 2003

 

 

ΔΟΕ

Αθήνα 19 Νοεμβρίου 2003

Ημερίδα ειδικοτήτων (Θεσσαλονίκη 22/11/2003)

Προς

Τα Μ.Μ.Ε.

Συντάκτες εκπαιδευτικού ρεπορτάζ

Οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (φυσικής αγωγής, αγγλικής γλώσσας, μουσικής, εικαστικών τεχνών) έχουν ενταχθεί σταδιακά την τελευταία δεκαετία στο πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων, μετά από αγώνες του συνδικαλιστικού κινήματος, προκειμένου να εξασφαλισθεί η διδασκαλία των παραπάνω μαθημάτων από εξειδικευμένους επιστήμονες.

Όπως κάθε νέος θεσμός έτσι και η ένταξη των παραπάνω εκπαιδευτικών αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα που αφορούν το γενικότερο πλαίσιο ένταξής τους σε ένα νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. διοργανώνει το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2003, στη Θεσσαλονίκη, (ξενοδοχείο "ΚΑΨΗΣ", Μοναστηρίου 18) ημερίδα με θέμα:

"Τα προβλήματα των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση"

Στην ημερίδα θα πάρουν μέρος περισσότεροι από 250 εκπρόσωποι Συλλόγων απ' όλη τη χώρα (δάσκαλοι και ειδικότητες) προκειμένου να εκτιμήσουν, να καταγράψουν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

ΑΠΟ ΤΗ Δ.Ο.Ε.

 

Εισήγηση του Προέδρου της Δ.Ο.Ε. Δημήτρη Μπράτη στην ημερίδα με θέμα:

" Τα προβλήματα των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση"

Θεσσαλονίκη 22/11/2003

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Σας καλωσορίζω, εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ο.Ε., στη σημερινή ημερίδα με θέμα: " Τα προβλήματα των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση", που έχει ως στόχο την ανάδειξη, την καταγραφή και την προώθηση λύσεων στα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. ανταποκρίθηκε τόσο στην επιθυμία των συναδέλφων να πραγματοποιηθεί αυτή η ημερίδα, όσο και στις αποφάσεις της 70ης και 72ης Γ.Σ. του κλάδου που δέσμευαν το Δ.Σ. να προχωρήσει στη διοργάνωσή της.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Το αίτημα του κλάδου μας για την εισαγωγή των ειδικοτήτων, που θα διδάσκουν τα μαθήματα της Φ. Αγωγής, της Ξένης Γλώσσας, της Μουσικής και των καλλιτεχνικών μαθημάτων στην Π.Ε., είναι παλιό και, αν ανατρέξει κανείς στην ιστορία του κλάδου, θα το δει να πρωτοδιατυπώνεται στις αρχές της δεκαετίας του 1980 τότε που άρχισαν οι συζητήσεις για το Νέο Νόμο πλαίσιο της Γενικής Εκπαίδευσης. (Ν 1566/85)

Το Σχέδιο Νόμου που δόθηκε στη Διδασκαλική Ομοσπονδία, το Φλεβάρη του 1985, για να διατυπώσει τις απόψεις της, συζητήθηκε λόγω της σπουδαιότητάς του, στην έκτακτη Γ.Σ. του κλάδου που έγινε στις 21 και 22 Μάρτη του 1985 στην Αθήνα. Η έκτακτη, εκείνη, Γ.Σ. του κλάδου στις αποφάσεις της "χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο πρωτοποριακό όσον αφορά τους νέους θεσμούς που εισάγει ( π.χ. λαϊκή συμμετοχή, αποκέντρωση, συλλογικά όργανα κλπ.) καθώς και τη διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας, της Φ. Αγωγής και των καλλιτεχνικών μαθημάτων, από ειδικούς στο Δημοτικό Σχολείο.".

Στην ίδια απόφασή της η ιστορική εκείνη Γ.Σ. του κλάδου σημειώνει: " Εκτίμηση της Γ.Σ. της Δ.Ο.Ε. είναι ότι το Ν/Σ κάτω από τις παρούσες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, αποτελεί τη μόνη ρεαλιστική πρόταση που στοχεύει και μπορεί να ανοίξει προοπτική για τη δημιουργία ενός σχολείου δημοκρατικού, ανοιχτού στην κοινωνία και τη ζωή, να αμβλύνει το καθεστώς των ανισοτήτων και των διακρίσεων στην Εκπαίδευση και να οδηγήσει στην ωρίμανση των συνθηκών για τη μετάβαση σ' ένα "ολοήμερο" λαϊκό 9χρονο βασικό σχολείο στο οποίο θα εξασφαλίζονται ίσες ευκαιρίες μόρφωσης σ' όλα τα παιδιά του λαού, ανεξάρτητα από την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους. Σ' ένα τέτοιο "ολοήμερο σχολείο" που σε πρώτη φάση πρέπει να εφαρμοστεί πειραματικά, οι εργασιακές σχέσεις και οι κατακτήσεις των εκπαιδευτικών δε θα θιγούν. Αντίθετα, με την πρόβλεψη της εσωσχολικής βοήθειας, την άθληση, τις αθλητικές, καλλιτεχνικές κλπ. εκδηλώσεις και νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν για τις ειδικότητες (εκπαιδευτικό και άλλο προσωπικό) και - το κυριότερο - το σχολείο θα μετατραπεί σε ζωντανή αγορά του δήμου, σε ζωντανό πολιτιστικό και κοινωνικό κύτταρο της γειτονιάς και του χωριού".

Σε άρθρο που δημοσιεύεται στο Δ.Β. του Απριλίου του 1985 με τίτλο το " Ολοήμερο" σχολείο αναφέρεται χαρακτηριστικά:

"…η θέση αυτή του κλάδου για ένα ολοήμερο σχολείο είναι πρωτοποριακή και δεμένη με το λαϊκό αίτημα για ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση. Γιατί μόρφωση δεν συντελείται μόνο μέσα στο διδακτικό ωράριο. Αλλά και μετά απ' αυτό. Και το ερώτημα που μπαίνει είναι: πώς αξιοποιούν τα παιδιά των υποβαθμισμένων περιοχών τον ελεύθερο χρόνο τους; Πως θα σταθούν ισότιμα δίπλα στα παιδιά των "ανώτερων" κοινωνικών στρωμάτων, που αυτά τα τελευταία, πέρα από το διδακτικό ωράριο, έχουν τη δυνατότητα να μάθουν ξένη γλώσσα, μουσική, μπαλέτο, να πάνε στο καλό φροντιστήριο, να δουν θέατρο και, επιπλέον, να έχουν τη βοήθεια των μορφωμένων γονιών τους;

………Γι' αυτό κι αυτή η θέση, η πρόταση του κλάδου, ανοίγει προοπτικές για μεγαλύτερη κοινωνική καταξίωση και αναγνώριση των δασκάλων και των νηπιαγωγών. Γιατί αποδεικνύουν στην πράξη πως πονάνε για τα προβλήματα του λαού και κάνουν συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπισή τους. Ο κλάδος μας πάντα αγωνίστηκε με το λαό και για το λαό. Δεν είχε ποτέ στενούς, κλαδικούς συντεχνιακούς προβληματισμούς και στόχους".

Είναι σαφές, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, ότι ο κλάδος συνέδεσε την εισαγωγή των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, άμεσα, από την πρώτη στιγμή μ' έναν άλλο τύπο σχολείου. Μ' ένα σχολείο το οποίο θα αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες, μ' ένα σχολείο που θα παρέχει σ' όλα τα παιδιά, όλα τα γνωστικά αντικείμενα (ξένη γλώσσα, αθλητικές δραστηριότητες, μουσική, χορό κλπ.), μ' ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία και τη ζωή με το "ολοήμερο σχολείο" που θα σέβεται τις εργασιακές σχέσεις και τις κατακτήσεις των εκπαιδευτικών.

Η διδασκαλία αυτών των μαθημάτων από ειδικούς θα αναβαθμίσει, σύμφωνα με την απόφαση της έκτακτης Γ.Σ. του κλάδου, την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, που, τελικά, θα είναι προς όφελος του ελληνικού λαού.

Μετά τη συζήτηση και τη σύμφωνη γνώμη του κλάδου στα περισσότερα ζητήματα ο Ν.1566/85 εισάγεται στη Βουλή για ψήφιση. Στην εισηγητική έκθεση του Νόμου σχετικά με το θέμα των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αναφέρονται τα εξής:

"…Νέα, σημαντική διαφοροποίηση και νέο ανέβασμα της ποιότητας στη λειτουργία του δημοτικού σχολείου, είναι η εισαγωγή της διδασκαλίας της φυσικής αγωγής, της μουσικής, των ξένων γλωσσών και των καλλιτεχνικών μαθημάτων από εκπαιδευτικούς που έχουν τα αντίστοιχα με το αντικείμενο προσόντα. Στο σχέδιο νόμου εκφράζεται η πολιτική βούληση να γίνει αυτή η εισαγωγή και θεσπίζονται πολλαπλές δυνατότητες για την πραγματοποίησή της. Η τεράστια σημασία της διδασκαλίας της φυσικής αγωγής για τη σωστή σωματική ανάπτυξη των παιδιών, των ξένων γλωσσών που είναι τελείως απαραίτητες στη σύγχρονη ζωή, καθώς και της μουσικής και των καλλιτεχνικών μαθημάτων, για την αισθητική τους αγωγή, αναγνωρίζεται για πρώτη φορά από την Πολιτεία".

Ο Ν.1566/85 ψηφίζεται, συνάδελφοι, από τη Βουλή των Ελλήνων το Σεπτέμβρη του 1985 και στο άρθρο 92, παρ. 2 προβλέπει: "… η ολοκλήρωση της διδασκαλίας των μαθημάτων ξένης γλώσσας, φυσικής αγωγής, καλλιτεχνικών μαθημάτων και μουσικής στα δημόσια δημοτικά σχολεία, από εκπαιδευτικούς που έχουν τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα θα γίνει εντός τριετίας με έναρξη την 1η Σεπτεμβρίου 1985 για τη Δ' τάξη".

Από τη ψήφιση του Ν.1566/85 και μετά, συνάδελφοι, ο κλάδος σ' όλα τα διεκδικητικά πλαίσια αγωνίζεται για να γίνει πράξη το άρθρο 92 που προβλέπει την εισαγωγή των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Στις αποφάσεις της έκτακτης Γ.Σ. που γίνεται στις 21 και 22 Φλεβάρη του 1986 αναφέρονται τα εξής:

"… Επίσης η Γ. Συνέλευση διαπιστώνει πως ο κλάδος θα πρέπει να αγωνιστεί με κάθε τρόπο για την άμβλυνση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση και για την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και παραπαιδείας. Προς την κατεύθυνση άμβλυνσης των ανισοτήτων στην εκπαίδευση, η πολιτεία οφείλει να πάρει συγκεκριμένα μέτρα. Ένα επιπλέον μέτρο είναι η πρόσληψη εκπαιδευτικών ξένης γλώσσας και καλλιτεχνικών μαθημάτων, κατά προτεραιότητα, από τις υποβαθμισμένες περιοχές".

Η παραπάνω απόφαση για το διορισμό ειδικοτήτων στην Π.Ε., ενσωματώνεται στο διεκδικητικό πλαίσιο του κλάδου το Μάρτιο του 1986.

Στην 56η Γ.Σ. του κλάδου (Ιούνιος 1987) συμπεριλαμβάνεται και πάλι το αίτημα για τη λειτουργία των νέων θεσμών και το διορισμό ειδικοτήτων στην Π.Ε.

Συγκεκριμένα η απόφαση αναφέρει: " ο κλάδος να προετοιμαστεί για αγωνιστική παρέμβαση για την υλοποίηση των διατάξεων του άρθρου 92 του Ν.1566/85 που προβλέπει το διορισμό στα δημοτικά σχολεία από 1-9-85 καθηγητών Φ.Αγωγής, Ξένης Γλώσσας και καλλιτεχνικών μαθημάτων". " Είναι απαράδεκτο για τον κλάδο το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δεν έχει καλυφθεί ούτε μια από τις παραπάνω θέσεις".

Με τις συνεχείς παρεμβάσεις του κλάδου γίνονται οι πρώτοι διορισμοί εκπαιδευτικών ειδικοτήτων το 1987 σε 430 σχολεία ΣΔΕΝΠ.

Το 1988 στα σχολεία αυτά προστίθενται άλλα 850. Η εφαρμογή όμως αυτή του προγράμματος αντιμετωπίζει τεράστιες δυσκολίες. Δεν υπήρχαν ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί (μουσικοί και καλλιτεχνικών μαθημάτων) και σε αρκετές περιπτώσεις - ιδιαίτερα στην επαρχία - ούτε γυμναστές και καθηγητές ξένων γλωσσών για να διδάξουν δοκιμαστικά στα σχολεία. Κι αυτό γιατί δεν υπήρχε σύσταση οργανικών θέσεων αλλά οι συνάδελφοι διορίζονταν από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τη χρονοβόρα διαδικασία των αναπληρωτών.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. μπροστά σ' αυτή την κατάσταση θέτει το θέμα στην 58η Γ.Σ. του κλάδου (Ιούνιος 1989) η οποία αποφασίζει:

" Να διορίζονται και να ανήκουν οργανικά στα δημοτικά σχολεία καθηγητές γυμναστές, ξένων γλωσσών και καλλιτεχνικών μαθημάτων".

Το Μάρτιο του 1990 το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στα πλαίσια διαλόγου με το Υπουργείο Παιδείας καταθέτει συγκεκριμένο σχέδιο Π.Δ. για τη σύσταση οργανικών θέσεων και τα προσόντα διορισμού εκπαιδευτικών ειδικοτήτων. Το διάταγμα εκείνο ήταν, πράγματι, εμπεριστατωμένο και αντιμετώπιζε όλα τα θέματα των ειδικοτήτων.

Συγκεκριμένα το σχέδιο εκείνο προέβλεπε:

Οι οργανικές θέσεις των νέων κλάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προσδιορίζονται ως εξής:

Φ. Αγωγής 4900
Αγγλικής 1190
Γαλλικής 795
Γερμανικής 50
Ιταλικής 25
Καλλιτεχνικών 1400
Μουσικής 1300

Οι θέσεις αυτές δύνανται να αυξάνονται και να μειώνονται με Π.Δ. στις περιπτώσεις τροποποίησης των αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων ίδρυσης, προαγωγής, συγχώνευσης ή κατάργησης δημοτικών σχολείων. Οι διορισμοί για τη συμπλήρωση των παραπάνω οργανικών θέσεων, γίνονται σταδιακά ώστε να ολοκληρωθούν μέσα σε τρία χρόνια, με έναρξη το σχολ. Έτος 1990-91.

Οι ειδικοί εκπαιδευτικοί διορίζονται, εργάζονται και εξελίσσονται υπηρεσιακά σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13 και 15 του Ν1566/85 που ισχύουν για το εκπαιδευτικό προσωπικό της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην παρ. 7 αναφέρονται επί λέξει: " Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί της Π.Ε. οι οποίοι έχουν και τα επιστημονικά προσόντα που προβλέπονται για τους ειδικούς εκπαιδευτικούς καταλαμβάνουν κατά προτεραιότητα, ύστερα από αίτησή τους, οργανικές θέσεις του αντίστοιχου κλάδου".

Στην 59η Γ.Σ. εγκρίνεται το σχέδιο της ομάδας εργασίας της Δ.Ο.Ε. (Ιούνιος 1990) και αποφασίζεται: " Οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων να ενταχθούν οργανικά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και η πρόσληψή τους να ολοκληρώνεται μέχρι την 1η Σεπτέμβρη".

Στην 60η ( Ιούνιος 1991) και στην 61η (Ιούνιος 1992) Γ.Σ. επαναβεβαιώνονται οι θέσεις του κλάδου που αναφέρονται στη γενίκευση των ΣΔΕΝΠ και στην εφαρμογή του Π.Δ. που έχει καταρτίσει η Δ.Ο.Ε.

Στην 62η Γ.Σ. (Ιούνιος 1993) το θέμα επανέρχεται με την επισήμανση ότι παρατηρείται μεγάλη έλλειψη υποψηφίων για να διδάξουν το μάθημα της μουσικής και των καλλιτεχνικών μαθημάτων. Γι' αυτό και η Γ.Σ. αποφασίζει ότι τα μαθήματα αυτά μπορούν να διδαχθούν από δασκάλους που έχουν τα αντίστοιχα προσόντα. Όπως διευκρινίζεται στο Δ.Β. Μαρτίου- Απριλίου 1994 η απόφαση αυτή αφορά μόνο τα μαθήματα της μουσικής και των καλλιτεχνικών μαθημάτων.

Στην απόφαση της 63ης Γ.Σ. (Ιούνιος 1994) του κλάδου γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων στα δημοτικά σχολεία. Συγκεκριμένα αναφέρεται:

" Είναι επιβεβλημένο να αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά στα σχολεία οι συνάδελφοι των ειδικοτήτων. Προβλήματα σχετικά με το διορισμό τους, την τοποθέτησή τους, το ωράριο εργασίας τους, τη μετακίνησή τους σε διάφορες περιοχές και σε περισσότερα από ένα σχολεία για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου και γενικά με όλο το φάσμα των εργασιακών τους σχέσεων.

Στην 64η Γ.Σ. του κλάδου ( Ιούνιος 1995) διαπιστώνεται ότι ο θεσμός των ΣΔΕΝΠ πέτυχε και ζητείται η γενίκευσή του. Ταυτόχρονα κατατίθεται και συγκεκριμένη πρόταση για τη μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών της Π.Ε.

Συγκεκριμένα η απόφαση αναφέρει:

Να γενικευθούν σε όλη την επικράτεια τα ΣΔΕΝΠ και να λειτουργήσουν με όλες τις ειδικότητες στα μαθήματα της Ξένης Γλώσσας, των καλλιτεχνικών, της Μουσικής και της Γυμναστικής.

Ταυτόχρονα, σ' εκείνη την απόφαση, αναφέρεται:

" Ο κλάδος διεκδικεί το διορισμό του αναγκαίου αριθμού των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων ( ξενόγλωσσοι, γυμναστές) στην Π.Ε. ώστε να καλύψουν τις ανάγκες όλων των σχολείων της χώρας (ολιγοθέσια και πολυθέσια). Επαναβεβαιώνεται η θέση του κλάδου για τη διδασκαλία του μαθήματος της Φ. Αγωγής στην Α΄ και Β΄ τάξη και την έναρξη διδασκαλίας ξένης γλώσσας από τη Γ΄ τάξη.".

Στην 66η Γ.Σ. του κλάδου γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα του διορισμού του αναγκαίου αριθμού εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και στην 67η Γ.Σ. ( Ιούνιος 1998) γίνεται συζήτηση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ειδικότητες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και εκεί αναφέρεται, συγκεκριμένα, στις αποφάσεις:

Διεκδικούμε

  • Επέκταση της εφαρμογής του μαθήματος Φ. Αγωγής στην Α΄ και Β΄ τάξη
  • Επέκταση του μαθήματος της Ξ. Γλώσσας στη Γ΄ Δημοτικού
  • Διδασκαλία από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων των αντίστοιχων μαθημάτων και στα ολιγοθέσια σχολεία
  • Δημιουργία και βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής στα δημοτικά σχολεία για την καλύτερη διδασκαλία των μαθημάτων Φ. Αγωγής, Ξ. Γλώσσας και καλλιτεχνικών μαθημάτων
  • Να δίνεται η δυνατότητα απόσπασης των ειδικοτήτων στα σχολεία του εξωτερικού
  • Αποζημίωση των εκπαιδευτικών που μετακινούνται για εκτέλεση διδακτικού έργου σε άλλο σχολείο, μακριά από την οργανική θέση
  • Μοριοδότηση και των σχολείων που γίνεται συμπλήρωση του ωραρίου
  • Αύξηση των οργανικών θέσεων
  • Πρόβλεψη και κάλυψη θέσεων μουσικών και γυμναστών στα σχολεία ειδικής αγωγής
  • Να ιδρυθούν θέσεις Συμβούλων Ειδικοτήτων και στην Π.Ε. σε αναλογία 1:100. Να γίνει πλήρωση των θέσεων αυτών αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην Π.Ε.

Με τις αποφάσεις της 69ης Γ.Σ. του κλάδου ( Ιούνιος 2000) ζητείται η διδασκαλία της Φ. Αγωγής στις Α΄ και Β΄ τάξεις και των Αγγλικών στη Γ΄ τάξη.

Στην 70η Γ.Σ. του κλάδου συμπεριλαμβάνεται, ως ξεχωριστό θέμα για συζήτηση, το θέμα των ειδικοτήτων όπου συμπληρωματικά αποφασίζονται και τα εξής:

  • Μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών που μετακινούνται για εκτέλεση διδακτικού έργου σε άλλο σχολείο μακριά από την οργανική τους θέση.
  • Ίδρυση γραφείου Φ. Αγωγής Π.Ε. σε κάθε διοικητική περιφέρεια.
  • Δυνατότητα διεκδίκησης θέσης Δ/ντή ή Υποδ/ντή σχολείου από τους συναδέλφους ειδικοτήτων
  • Αναγνώριση ως εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας του χρόνου κατά τον οποίο γυμναστές εργάστηκαν σε σχολεία μέσω των προγραμμάτων της Γ.Γ.Α.

Στην 72η Γ.Σ. ( περσινή) του κλάδου και στα πλαίσια του θέματος εργασιακές σχέσεις - ωράριο αποφασίζεται να διεκδικηθεί η μη μετακίνηση εκπαιδευτικών για συμπλήρωση ωραρίου εφόσον συμπληρώνουν σε ένα σχολείο 18 ώρες: οι άλλες ώρες να διατίθενται για άλλες δραστηριότητες στο ίδιο σχολείο.

Έκανα, αγαπητοί συνάδελφοι, αυτή την ιστορική αναδρομή για δυο λόγους:

Αφενός μεν για να φανεί ότι η εισαγωγή των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ήταν αίτημα του κλάδου που πρωτοδιατυπώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '80 και είχε ως στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και αφετέρου να φανεί, επίσης, ότι από την ψήφιση του Ν. 1566/85, (18 χρόνια συνεχώς) δεν υπάρχει Γ.Σ. του κλάδου - παρά τα όσα αντίθετα πολλές φορές λέγονται - που να μην ασχολείται με τα προβλήματα των ειδικοτήτων και να μην προτείνει λύσεις σ' αυτά.

Καλή, η ιστορική αναδρομή θα μου πείτε. Σήμερα με τα προβλήματα των ειδικοτήτων τι γίνεται; Πώς αυτά καταγράφονται και αντιμετωπίζονται.

Από τα έγγραφα που μας έχουν στείλει οι σύλλογοι όλης της χώρας μπορούμε να πούμε, συνάδελφοι, ότι λίγο - πολύ τα προβλήματα είναι περίπου τα ίδια, όπως αυτά καταγράφηκαν στην 70η Γ.Σ. του κλάδου, με τις εξής επιπλέον προτάσεις:

  • Να λαμβάνεται υπόψη ότι το διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων είναι ιδιαίτερα βεβαρημένο διότι μπαίνουν σε πολλά τμήματα και έχουν την παιδαγωγική και διδακτική ευθύνη για πολλούς μαθητές (8 τμήματα Αγγλικών Χ 25 μαθητές = 200μαθητές, 12 τμήματα Φ. Αγωγής Χ 25 = 300 μαθητές, 24Μουσικής Χ 25 = 600 μαθητές)
  • Να υπάρξουν κατάλληλα βιβλία για τη διδασκαλία των Αγγλικών. Τα υπάρχοντα είναι εντελώς ακατάλληλα.
  • Να μην καταστρατηγείται το διδακτικό ωράριο που προβλέπει ο νόμος με βάση τα χρόνια υπηρεσίας, με την ανάθεση υποχρεωτικών υπερωριών.
  • Να θεσμοθετηθεί η διδασκαλία των Αγγλικών από τη Γ' τάξη.
  • Να καλύπτεται ασφαλιστικά ο εκπαιδευτικός που μετακινείται για τη συμπλήρωση ωραρίου σε άλλο σχολείο.
  • Να υπάρξει δίκαιη μοριοδότηση για την κατάληψη θέσης στελέχους στην εκπαίδευση.
  • Να δίνεται η δυνατότητα μετεκπαίδευσης και επιμόρφωσης στους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.
  • Να αναγνωρισθεί η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων.

Πέρα από τα παραπάνω δημιουργήθηκε, συνάδελφοι, φέτος και ένα άλλο πρόβλημα με τη μείωση των ωρών της Μουσικής, η οποία έγινε αυθαίρετα από τη Δ/νση Σπουδών του Υπουργείου, πρόχειρα και χωρίς καμιά μελέτη, και η οποία είχε δυσμενείς επιπτώσεις, τόσο ως προς την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας του μαθήματος, όσο και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι, αναγκάζονται να μετακινούνται σε περισσότερα σχολεία για να συμπληρώσουν το διδακτικό τους ωράριο. Ήδη γι' αυτό το θέμα έχει διαμαρτυρηθεί το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Στόχος της σημερινής ημερίδας, όπως και στην αρχή τόνισα, είναι η καταγραφή, η ανάδειξη και η προώθηση λύσεων στα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ειδικότητες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. διαχρονικά αγωνίζεται και για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν όλοι οι εκπαιδευτικοί στην Π.Ε. αλλά και για τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ειδικότητες.

Θέλω να παρατηρήσω, αγαπητοί συνάδελφοι, ότι τα προβλήματα, στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι κοινά. Λύσεις σ' αυτά μπορεί να δώσει μόνο η συμμετοχή μας στις διαδικασίες του συνδικαλιστικού μας κινήματος, η διαμόρφωση αξιόπιστων προτάσεων, η ενότητά μας και η αποφασιστικότητά μας να τα διεκδικήσουμε.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., σε καμιά περίπτωση, δεν αντιδικεί με κανένα συνάδελφο, σύλλογο ή ομοσπονδία. Η συμμετοχή των συναδέλφων στους τοπικούς συλλόγους είναι προϊόν ελεύθερης βούλησης του καθενός.

Εμείς επισημαίνουμε, πάντως, ότι η οργάνωση μέσα στους τοπικούς διδασκαλικούς συλλόγους, η συμμετοχή σ' όλες τις διαδικασίες, η ανάδειξη των προβλημάτων μέσα απ' αυτούς θα βοηθήσει στο να πετύχουμε γρηγορότερα λύσεις.

Γιατί είναι βέβαιο ότι στη σημερινή εποχή, συνάδελφοι, που οι εργαζόμενοι δέχονται την ολομέτωπη επίθεση του νεοφιλελευθερισμού ο οποίος ευθέως αμφισβητεί τις κατακτήσεις μας , η απάντηση μας δεν μπορεί να είναι άλλη παρά η ΕΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ, η συλλογική μας δράση και όχι ο κατακερματισμός μας.

 

Μ' αυτές τις σκέψεις σας καλωσορίζω και πάλι στη σημερινή ημερίδα και σας διαβεβαιώνω ότι τα πορίσματα της, τα συμπεράσματά της θα τα φέρει για συζήτηση το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στην 73η Γ.Σ. προκειμένου να γίνουν αποφάσεις του κλάδου.

Σας ευχαριστώ


ΑΡΧΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

Προηγούμενη σελίδα Εκτύπωση σελίδας Επόμενη σελιδα


Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA)  // σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας) -
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright © 1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης


1

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Βιβλία Φ.Α. από ΟΕΔΒ
Περιεχόμενα νομοθεσίας σχετικά με τη Φ.Α.
ΔΗΛΩΣΑΝ για την Φ.Α.:
Υπουργός Παιδείας, Αρης Σπηλιωτόπουλος:
"Η Φυσική Αγωγή υπηρετεί όχι μόνο την μαθητική κοινότητα αλλά και ολόκληρη την κοινωνία"
Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός (Δείτε το, αξίζει παρότι είναι μεγάλο αρχείο 189 Kb)
Απάντηση υφ. Παιδείας κ. Καλού στα αιτήματα της Ένωσης Καθηγητών Φυσικής Αγωγής Ελλάδας (Ε.Κ.Φ.Α.Ε.) για την αναβάθμιση του κλάδου της Φ.Α., τα οποία κατέθεσε ως αναφορά ο Βουλευτής κ. Αθαν. Αλευράς.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Γυμνασιάδα 2006, Αγώνες της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σχολικού Αθλητισμού (ISF).
30 Μηνίτες Φ.Α.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Φ.Α. κ΄ Αρχαία Ελλάδα
Ολυμπιακά Αγωνίσματα στην Αρχαία Ελλάδα
Ολυμπιονίκες στην Αρχαία Ελλάδα
Χρονικό Εκπ/σης Στελεχών Φ.Α.
Τα Δύσκολα Χρόνια Φ.Α. και Εκπ/σης
Η Σταδιακή Σύγκλιση Φ.Α. και Εκπ/σης
Πρωτεργάτες Φ.Α. και Αθλητισμού:
Φωκιανός, Χρυσάφης, Βικέλας, Λάμπρος, Μάνος
Ιστορική Ανασκόπηση της Φ.Α. στην Ελληνική Εκπαίδευση
Προβλήματα των καθηγητών Φ. Α. (κ΄άλλων ειδικοτήτων) ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΔΟΕ)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ κ΄ΘΕΣΕΙΣ της ΔΟΕ για την Φ. Α. (κ΄άλλες ειδικότητες)
Χρονικό Φ.Α. στο Δημοτικό
Γενικός Στόχος της Φ.Α. - Επί μέρους Στόχοι
Προγραμματισμός Μαθήματοος ΦΑ.
Διεθνής Καταστατικός Χάρτης Φυσικής Αγωγής της UNESCO.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡ/ΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΔΕΠΠΣ) - Φ.Α.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ:
1. Σκοπός της διδασκαλίας του ΅αθή΅ατος
2. ’ξονες, Γενικοί στόχοι, Θε΅ελιώδεις έννοιες Διαθε΅ατικής προσέγγισης
3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
4. Προτεινό΅ενα διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
5. Αξιολόγηση
6. Προδιαγραφές Βιβλίων και λοιπού διδακτικού υλικού
ΓΥΜΝΑΣΙΟ:
1. Σκοπός της διδασκαλίας του ΅αθή΅ατος
2. ’ξονες, Γενικοί στόχοι, Θε΅ελιώδεις έννοιες Διαθε΅ατικής προσέγγισης
3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
4. Προτεινό΅ενα διαθε΅ατικά σχέδια εργασίας
5. Αξιολόγηση
6. Προδιαγραφές Βιβλίων και λοιπού διδακτικού υλικού
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Φ. Α.:
Α'-Β' Δημοτικού
Γ'-Δ' Δημοτικού,
Ε'-ΣΤ' Δημοτικού
Α' Γυμνασίου
Β' Γυμνασίου
Γ' Γυμνασίου
 Ολα τα ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ της Φ.Α. σε μορφή .pdf
ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Φ.Α.:
Α' Β' Γ' Δ' Ε' ΣΤ' Δημοτικού
Α' Β' Γ' ημερήσιου Γυμνασίου
Α' Β' Γ' Γενικού Λυκείου
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΣΕΠ,  ΠΕ11, Φυσική Αγωγή
2007, Γνωστικό Αντικείμενο
2007, Παιδαγωγικά, Γενική Διδακτική
2007, Ειδική Διδακτική
2005, Ειδική Διδακτική και Παιδαγωγικά, Γενική Διδακτική
2005, Γνωστικό Αντικεί΅ενο
ΕΞεταστέα Υλη, Φ.Α. (ΠΕ11), ΑΣΕΠ, 2006
ΕΞεταστέα Υλη του 2004-05
Θέματα 2000 κ΄ 2003
Θέματα για: Διδακτική Μεθοδολογία, Παιδαγωγικά Θέματα
(Αλλων Ειδικοτήτων αλλά χρήσιμα κ΄ για την Φυσική Αγωγή)
 Eρωτήσεις εργοφυσιολογίας
Παιδαγωγική 2006
Διδακτική Μεθοδολογία
Θεωρίες Μάθησης, (pdf, 480 Kb)
Διοριστέοι ΑΣΕΠ 2002
30 Μηνίτες Φ.Α
Διοριστέοι ΑΣΕΠ 2004
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ στο ΣΧΟΛΕΙΟ
Από την συλλογή κ΄επιμέλεια του δάσκαλου Γρηγόρη Φιλιππιάδη
ΑΣΦΑΛΕΙΑ-ΥΓΕΙΑ στο ΣΧΟΛΕΙΟ
Φαρμακευτική αγωγή μαθητών εντός σχολικού ωραρίου
ΕΝΩΣΕΙΣ Φ.Α.
ΠΕΠΦΑ (Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής)
ΕΓΒΕ (Ένωση Γυμναστών Βορείου Ελλάδος)