.

Ιστότοπος Φυσικής Αγωγής: www.fa3.gr ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΣΤΑΝΟΣ (1888-1932)


 
Ο Θεόδωρος Κάστανος γεννήθηκε στο Βροντάδο της Χίου το 1888. Η γιαγιά του Καλλιόπη Καστάνου, που ήταν χήρα, ανέθρεψε το Θεόδωρο σαν παιδί της μέσα στην οικογένεια της αδελφής της Ξενούς Σταματίου Γλύκα μαζί με τα παιδιά της Χριστοφή και Ιωάννη. Σε ηλικία είκοσι ετών διορίστηκε δάσκαλος στο Βίκι της Χίου όπου εργάστηκε μέχρι το 1912. Τότε έφυγε από τη Χίο και πολέμησε ως εθελοντής στο Βαλκανικό Πόλεμο. Το 1913 με την υποτροφία του Πρωίου Κληροδοτήματος πηγαίνει στην Ιένα και στο Βερολίνο για σπουδές φιλοσοφίας και παιδαγωγικής. Σε επτά χρόνια αναγορεύτηκε διδάκτωρ της φιλοσοφίας κι επέστρεψε στην Ελλάδα για να διοριστεί καθηγητής των παιδαγωγικών στο Διδασκαλείο Θηλέων Θεσσαλονίκης.
Την επόμενη χρονιά γίνεται διευθυντής των Αρχιγενείων Εκπαιδευτηρίων Επιβατών στην Ανατολική Θράκη. Σ’ ένα χρόνο (Σεπτέμβριος 1922) με τη Μικρασιατική καταστροφή έκλεισαν τα Αρχιγένεια Εκπαιδευτήρια κι ο Κάστανος πηγαίνει στην Παλαιά Ορεστιάδα όπου συγχώνευσε και διηύθυνε, για έντεκα μήνες, τα δύο Παρθεναγωγεία το Αρχιγένειο και το Ζάππειο Ανώτερο Παρθεναγωγείο Αδριανουπόλεως.

 


Ο Διευθυντής Θεόδωρος Κάστανος
με τις δευτεροετείς σπουδάστριες του τριταξίου Διδασκαλείου
στην αυλή του Αρχιγενείου Διδασκαλείου Επιβατών (1922)

Στη συνέχεια αφού παραδόθηκε και η Παλαιά Ορεστιάδα στους Τούρκους μετέφερε και τα δύο αυτά σχολεία στην Αλεξανδρούπολη και το 1923, με τις δικές του ενέργειες, ιδρύθηκε το Διδασκαλείο Θράκης. Η εθνική του αυτή προσφορά «ανταμείφθηκε» το 1926 όταν μετατέθηκε στο Διδασκαλείο Καστοριάς. Είχε τολμήσει να συγκρουστεί με τις διοικητικές και τις στρατιωτικές αρχές. Ο έντιμος κι ασυμβίβαστος Κάστανος το 1927 μετατίθεται στο Καρπενήσι και σε δύο χρόνια στη Φλώρινα για να μετατεθεί και πάλι, ακόμα και νεκρός, από τη Φλώρινα στη Μυτιλήνη.
Στις 12 Φεβρουαρίου 1932 η Φλώρινα συγκλονίζεται από το θάνατο του Θεόδωρου Κάστανου. Αποχαιρετά για πάντα τον άνθρωπο και δάσκαλο που τον αγάπησε και την αγάπησε όσο κανείς άλλος εκπαιδευτικός. Ο άνθρωπος της δράσης και της δημιουργίας, ο ρομαντικός παιδαγωγός, ο εραστής της εκπαίδευσης, ο ανυποχώρητος αγωνιστής – ιδεολόγος έφυγε, σε ηλικία μόλις 44 ετών, αφήνοντας παρακαταθήκη τη φωτεινή πορεία του, το Σχολείο Εργασίας στη θεωρία και στην πράξη.

Σχολείο εργασίας και διδασκαλία σ’ αυτό είναι η διδασκαλία που τακτοποιείται και γίνεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά σε κάθε απόκτηση γνώσεων, να εργάζονται ανεξάρτητα, να βρίσκονται σε πλήρη δράση, να ζουν μέσα τους τη γνώση, να την επεξεργάζονται και να τη μορφοποιούν. Η απόκτηση των γνώσεων δε γίνεται με τη μετάδοση, αλλά με ξεχωριστή ενέργεια του μαθητή, με δική του παρατήρηση και πειραματισμό. Τα παιδιά από μια εσωτερική ανάγκη κινούνται σε ελεύθερη κι ανεξάρτητη δράση και αφομοιώνουν τα αγαθά του πολιτισμού. Επιγραμματικά τα ουσιώδη γνωρίσματα του σχολείου εργασίας είναι η εσωτερική ανάγκη για δράση, η ανεξάρτητη κι ελεύθερη ενέργεια του παιδιού και η απόκτηση δυνάμεων που η εκδήλωσή τους έχει κοινωνική κατεύθυνση.

Ο μεγάλος οραματιστής χαρακτηριστικά έλεγε:

«Αγαπήσατε το παιδί, κατεβείτε κοντά του, βάλτε το χέρι σας στην καρδιά του. Αφουγκρασθείτε τον πόνο του και τη χαρά του». Αλλά και…

«Σκοπός του σχολείου δεν είναι – δεν πρέπει να είναι – το σοφό παιδί, αλλά το ευτυχισμένο παιδί. Κι αυτό το παιδί μόνο μέσα σε ένα δραστικό κι όχι σκυθρωπό σχολείο μπορεί να ολοκληρωθεί. Η αξία του ανθρώπου δε βρίσκεται στις γνώσεις, αλλά στην ισχυρή βούληση, στην ολοκληρωμένη προσωπικότητα, στην πνευματική καλλιέργεια, στη δημιουργία πλούσιας συναισθηματικής, ζωής, στη μέθεξή τους στην κοινωνική ζωή…

Οι ψυχές του δασκάλου και του παιδιού βρίσκονται πέρα και πάνω από τη μέθοδο. Όταν αυτές επικοινωνούν, βρίσκουν τη μέθοδο. Διαφορετικά κι ολόκληρο το γνωστικό ουρανό να κατεβάζει ο δάσκαλος, είναι καταδικασμένος σε αποτυχία. Άλλωστε, για τον καλλιτέχνη δάσκαλο ισχύουν οι νόμοι της τέχνης, της δημιουργίας, της φυσικότητας, της εσωτερικής διάθεσης. Αυτοί είναι που του ανοίγουν το δρόμο…»


Μιλούσε ο Κάστανος για «Σχολείο Ζωής» και προκαλούσε τους δασκάλους να φέρουν το μαθητή σε επαφή με τη φύση. Στο περιοδικό «Σχολείο Εργασίας» δημοσίευσε το Νοέμβρη του 1930 το ποίημα του Ινδού ποιητή Ραμπιτρανάτ Ταγγόρε που ο ίδιος παράφρασε:

ΔΥΣΤΥΧΙΣΜΈΝΟ ΠΑΙΔΙ

Δυστυχισμένο παιδάκι! που σε ντύσαν
μεταξωτά ρουχαλάκια κι ολόχρυσα στολίδια
στ’ απαλά σου χεράκια και στο κρινόλευκο λαιμό!

Χάνεις την όμορφη χαρά του παιγνιδιού, γιατί
σου μποδίζουν κάθε σου περπάτημα και κίνηση
τα μετάξια και τα στολίδια που σφίγγουν το λαιμό και το κορμάκι σου!

Φοβάσαι φτωχό παιδάκι να μη σχισθούν και
λερωθούν από τη σκόνη και κρατιέσαι γι’ αυτό
απόμερα απ’ τη ζωή, σαν κούκλα δεμένη με σφιχτές αλυσίδες

Φτωχή μητέρα! Απ’ τη σκλαβιά της πολυτέλειας
και της ματαιοδοξίας πόσο φαρμακώνεις το σπλάχνο σου!
όταν το μποδίζεις να βουτηχτεί μέσα στην ιερή
σκόνη της γης, κι όταν του παίρνεις το δικαίωμα
να μπει πλέρια μέσα στο πανηγύρι της όμορφης παιδικής ζωής!!

Πηγή: Ιστοσελίδα της Έφης Τσιροπινά (http://gym-ammoch.flo.sch.gr/newsite/  )

* Η Έφη Τσιροπινά είναι δασκάλα / υπεύθυνη Αγωγής Υγείας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ν. Χίου


--------------------------------------------------------------------------------
Περισσότερα στοιχεία για τον Θεόδωρο Κάστανο στις σελίδες:
Το Διδασκαλείο και η Ζαρίφειος Παιδαγωγική Ακαδημία Αλεξανδρουπόλεως, του Νικόλαου Ράπτη



Προηγούμενη σελίδα Εκτύπωση σελίδας Επόμενη σελιδα


Δημιουργία, Διαχείριση, Επιμέλεια : Αθ. Διονυσόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής
- Σπουδές: Master of Science (Indiana University, USA)  // σε εξέλιξη Διδακτορικό στη Φ.Α. (ΤΕΦΑΑ Αθήνας) -
Συνεργάτες: Ολα τα εγγεγραμμένα μέλη που έχουν προσφέρει εκπαιδευτικό υλικό, άρθρα, σχόλια κλπ.
All Rights Reserved. Copyright © 1997-2011
Αποποίηση Ευθύνης


1

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

  Ν.3699/2008
 Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
«Αναπηρία» και φυσική δραστηριότητα, Δρ. Δ. Κουτσούκη,
Συνέντευξη ως Πρόεδρος ΤΕΦΑΑ
Π.Σ.Ε.Ε.Ε.Α.
 Σύλλογος Ειδ. Αγωγής, Ιδρυση, Σκοποί
Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας
ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Διαθεματικό, Αναλυτικό Πρ. για ΑΜΕΑ
(Ολες οι βαθμίδες Εκπ/σης)
Διαθεματικό Παιδιών με κινητικές αναπηρίες
(Νηπιαγωγείο)
Διαθεματικό Προσαρμοσμένης Φ.Α.
(Νηπιαγωγείο)
Διαθεματικό, Αναλυτικό Πρ. Γλώσσας Παιδιών με κινητικές αναπηρίες
(Νηπιαγωγείο)
Νέες αντιλήψεις για ΑΜΕΑ
Φυσική Αγωγή για παιδιά με Αυτισμό
Ειδική Φ.Α. στο κέντρο ΕΛΕΠΑΠ
Απασχόληση
Ισα Δικαιώματα, Νομική Κατοχύρωση
Χρήσιμη Νομολογία
ΑΜΕΑ, Ατομα ΜΕ Αναπηρίες, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΜΕΑ
Ιστορική Αναδρομή Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα (μέχρι 1970)
Ιστορική Αναδρομή Ειδικής Αγωγής (από το 1970 μέχρι σήμερα)
Σχολεία Ειδικής Αγωγής
Πρωτοβάθμια
Δευτεβάθμια
Ωρολόγια προγράμματα των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής ΣΜΕΑ Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Βιβία Ειδικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Προϋποθέσεις, διαδικασία και τρόπος παροχής εκπαίδευσης στο σπίτι
Παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την ενσωμάτωση μαθητών με ειδικές ανάγκες στα κανονικά σχολεία
Νόμος 2817/2000
(Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες)
Αρθρα:
1, 2, 3-4, 5-8, 9-11, 12-18
Κ.Δ.Α.Υ.
 Κανονισμός λειτουργίας των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ.) των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες και καθορισμός των καθηκόντων και υποχρεώσεων του προσωπικού αυτού
ΠΙΝΑΚΑΣ των Κ.Δ.Α.Υ. σε όλη την Ελλάδα
Η Φυσική Αγωγή και ο Αθλητισμός ως μια κοινωνική διαδικασία

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
(Δεν υπάρχει σχέση των παιδιών με Μ.Δ. με τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που παρουσιάζουν στοιχεία Μαθησιακών Δυσκολιών)

Εισαγωγή, ΔΑΙΑΣΒΤΕΟ!
Μ.Δ. στο Ολοήμερο Σχολείο
Μ.Δ. τι φταίει;
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες στην Σχολική Ηλικία.
Μ.Δ. επίδραση στη καθημερινή ζωή
ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Ορισμός, Συμπτώματα
Ορισμός (Βρετανικό Ινστιτούτο Δυσλεξίας)
Κοινά Χαρακτηριστικά και Προειδοποιητικές ενδείξεις
Συμβουλές για εκπαιδευτικούς από τον Alan Sayles, πρόεδρο Ευρ. Συνδέσμου Δυσλεξίας
Σχέση με Διάσπαση Προσοχής
Μορφές, Αίτια
Μύθος Πραγματικότητα
Διαταραχές Γραφής
Δυσλεξία κ΄Πληροφορική
Προς Δασκάλους, Καθηγητές, Τρόποι Εξέτασης Μαθητών
Τρόπος εξέτασης δυσλεξικών μαθητών/τριών
Συμβουλές προς Γονείς
Μυστικά προς Γονείς
Επίδραση Μαθ. Δυσκολιών στη ζωή του παιδιού
Διάσημοι Δυσλεξικοί
Συνέδριο Δυσλεξίας
Η Εκπαίδευση θεραπεύει
Το γονίδιο της δυσλεξίας?
ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
(ADHD)
Παγκόσμια Διάγνωση με το Τεστ Παυλίδη
Τι είναι Υπερκινητικότητα - Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής
Υπερκινητικότητα και Φυσική Αγωγή
Ποσοστά Υπερκινητικότητας στην Ελλάδα

ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

Υπεύθυνοι Αγωγής Yγείας
Γρίφοι, Γνωμικά, Παροιμίες, Αινίγματα, Ημερολόγιο, Εορτές, Αριθμομηχανή, Μουσική, Σωστό - Λάθος, Σαν σήμερα, jokes