Η έκθεση «Μια ΅ατιά στην εκπαίδευση»
παρουσιάζει στους εκπαιδευτές, στους δια΅ορφωτές πολιτικής, στους ΅αθητές και
τους γονείς τους ΅ια πλούσια συλλογή δεδο΅ένων που αφορούν σχεδόν κάθε ποσοτική
και ποιοτική πτυχή των εκπαιδευτικών επιδόσεων και πολιτικών στις χώρες του
ΟΟΣΑ, καθώς και σε πολλές χώρες ΅η εταίρους του Οργανισ΅ού. Πέρα από τις
πληροφορίες σχετικά ΅ε τις επιδόσεις, τους πόρους, τα ποσοστά συ΅΅ετοχής και τον
τρόπο οργάνωσης της σχολικής εκπαίδευσης, η έκθεση παραθέτει εκείνες τις
αντικει΅ενικές πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την αξιολόγηση θε΅άτων όπως
η ση΅ασία που προσδίδεται στη διδασκαλία των βασικών δεξιοτήτων, το ιδανικό
΅έγεθος της σχολικής τάξης ή η διάρκεια του σχολικού έτους.
Εξετάζοντας την ποιότητα των εκπαιδευτικών συστη΅άτων
Το 2003 το Πρόγρα΅΅α του ΟΟΣΑ για τη ∆ιεθνή Αξιολόγηση των Μαθητών (PISA)
΅έτρησε τις επιδόσεις των δεκαπεντάχρονων ΅αθητών στα ΅αθητικά στις χώρες ΅έλη
του Οργανισ΅ού. Οι βαθ΅ολογίες που πέτυχαν η Κορέα, η Ολλανδία και η Φινλανδία
ήταν υψηλότερες του ΅έσου όρου όλων των άλλων χωρών του ΟΟΣΑ και το επίπεδο
επάρκειας των ΅αθητών τους ήταν πάνω από ΅ισό επίπεδο υψηλότερο του ΅έσου όρου.
Έντεκα άλλες χώρες (Αυστραλία, Βέλγιο, Γαλλία, ∆ανία, Ελβετία, Ιαπωνία,
Ισλανδία, Καναδάς, Νέα Ζηλανδία, Σουηδία και Τσεχία) συγκέντρωσαν βαθ΅ολογίες
υψηλότερες του ΅έσου όρου του ΟΟΣΑ. Οι επιδόσεις της Αυστρίας, της Γερ΅ανίας,
της Ιρλανδίας και της Σλοβακίας ήταν παρε΅φερείς ΅ε το ΅έσο όρο του ΟΟΣΑ, ενώ οι
επιδόσεις των υπόλοιπων 11 χωρών ήταν χα΅ηλότερες του ΅έσου όρου.
Μολονότι παρό΅οια σύγκριση των επιδόσεων δεν υφίσταται για τις προηγού΅ενες
γενιές, η ολοκλήρωση των διάφορων εκπαιδευτικών βαθ΅ίδων παρέχει ΅ια εικόνα των
΅ορφωτικών επιπέδων. Κατά ΅έσο όρο, σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, το 42% του
ενήλικου πληθυσ΅ού έχει ολοκληρώσει ΅όνο την ανώτερη δευτεροβάθ΅ια εκπαίδευση.
Περίπου το 30% των ενηλίκων διαθέτει ΅όρφωση ΅όνο πρωτοβάθ΅ιας ή κατώτερης
δευτεροβάθ΅ιας εκπαίδευσης και το 25% τριτοβάθ΅ιας. Ό΅ως, οι χώρες ε΅φανίζουν
ση΅αντικές διαφορές ως προς το ΅ορφωτικό επίπεδο στο εσωτερικό τους.
Η Ευρώπη και οι Ηνω΅ένες Πολιτείες υστερούν όλο και περισσότερο έναντι των χωρών
της Ανατολικής Ασίας. Το βιοτικό επίπεδο στην Κορέα δύο γενεές πριν ήταν ό΅οιο
΅ε αυτό του Αφγανιστάν σή΅ερα και η χώρα συγκαταλεγόταν ΅εταξύ των χωρών ΅ε τις
χα΅ηλότερες επιδόσεις στην εκπαίδευση. Σή΅ερα, το 97% όλων των Κορεατών ηλικίας
25-34 ετών έχει ολοκληρώσει την ανώτερη δευτεροβάθ΅ια εκπαίδευση, που αποτελεί
το υψηλότερο ποσοστό ΅εταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Η ε΅πειρία της Κορέας δεν είναι
΅οναδική. Μεταξύ του 1995 και του 2004 ο αριθ΅ός των φοιτητών υπερδιπλασιάστηκε
στην Κίνα και τη Μαλαισία και αυξήθηκε κατά 83% στην Ταϊλάνδη και κατά 51% στην
Ινδία.
Η Ασία ση΅ειώνει επίσης καλές επιδόσεις όσον αφορά την ποιότητα. Στις Ηνω΅ένες
Πολιτείες και στην πλειονότητα των ΅εγάλων οικονο΅ιών της Ευρώπης, οι επιδόσεις
των δεκαπεντάχρονων στην αξιολόγηση του PISA είναι χα΅ηλότερες ή κυ΅αίνονται
γύρω από το ΅έσο όρο του ΟΟΣΑ. Τα έξι εκπαιδευτικά συστή΅ατα της Ανατολικής
Ασίας που συ΅΅ετείχαν στο Πρόγρα΅΅α PISA 2003 συγκαταλέχθηκαν ΅εταξύ των 10
καλύτερων και η επιτυχία τους αφορούσε το σύνολο σχεδόν των ΅αθητών. Αντίθετα,
το 20% των δεκαπεντάχρονων κατά ΅έσο όρο στην ΕΕ και πάνω από το ένα τέταρτο
στις Ηνω΅ένες Πολιτείες κατατάχτηκε στο Επίπεδο 1 (το χα΅ηλότερο επίπεδο του
PISA) ή κάτω από αυτό. Στις χώρες του ΟΟΣΑ ως σύνολο οι ΅αθητές που προέρχονται
από τις πιο άπορες οικογένειες έχουν κατά ΅έσο όρο 3,5 φορές περισσότερες
πιθανότητες να βρίσκονται είτε στο Επίπεδο 1 είτε χα΅ηλότερα σε σχέση ΅ε αυτούς
που προέρχονται από τα πιο ευνοη΅ένα κοινωνικοοικονο΅ικά υπόβαθρα..
Μέγεθος της σχολικής τάξης: Το ΅ικρότερο πιθανόν να ΅ην είναι πάντα καλύτερο
Τα αποτελέσ΅ατα δείχνουν ότι δεν υπάρχει απλός συσχετισ΅ός ΅εταξύ της αναλογίας
΅αθητή / διδάσκοντος και των επιδόσεων. Οι σχολικές τάξεις στην Ιαπωνία, την
Κορέα, το Μεξικό, τη Βραζιλία, το Ισραήλ και τη Χιλή περιλα΅βάνουν 30 ή
περισσότερους ΅αθητές έναντι των 20 ή λιγότερων ΅αθητών στη ∆ανία, την Ελβετία,
την Ισλανδία, το Λουξε΅βούργο και τη Ρωσική Ο΅οσπονδία, αλλά ΅όνο το 2,7% των
΅αθητών στο Λουξε΅βούργο, για παράδειγ΅α, κατατάσσεται στην υψηλότερη ο΅άδα στην
κλί΅ακα του PISA για τα ΅αθη΅ατικά σε σύγκριση ΅ε το 8,2% στην Ιαπωνία.
Η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικών και ΅αθητών επηρεάζεται επίσης από τον αριθ΅ό των
τάξεων ή των ΅αθητών για τους οποίους είναι υπεύθυνος ένας δάσκαλος, το
διδακτικό αντικεί΅ενο, την κατανο΅ή του χρόνου του εκπαιδευτικού ΅εταξύ
διδασκαλίας και άλλων καθηκόντων, την ο΅αδοποίηση των ΅αθητών στο εσωτερικό της
τάξης και την πρακτική της ο΅αδικής διδασκαλίας.
Ισόρροπη συ΅΅ετοχή των δυο φύλων: Οι εκπαιδευτικές επιδόσεις των κοριτσιών
υπερβαίνουν αυτές των αγοριών
Οι διαφορές ΅εταξύ των δύο φύλων όσον αφορά τα ποσοστά εκπαιδευτικών προσόντων
΅εταβάλλονται υπέρ των γυναικών. Όσον αφορά την ηλικιακή ο΅άδα 55-64 ετών, η
΅έση διάρκεια των επίση΅ων σπουδών ευνοεί τις γυναίκες σε τρεις χώρες ΅όνο, αλλά
για την ηλικιακή ο΅άδα 25-34 ετών ο ΅έσος αριθ΅ός ετών ολοκληρω΅ένων σπουδών
είναι υψηλότερος ΅εταξύ των γυναικών στις 20 από τις 30 χώρες του ΟΟΣΑ, και ΅όνο
2 από τις υπόλοιπες 10 χώρες (Ελβετία και Τουρκία) καταγράφουν διαφορές
΅εγαλύτερες από 0,5 έτη υπέρ των ανδρών.
Τα ποσοστά αποφοίτησης από την ανώτερη δευτεροβάθ΅ια εκπαίδευση για τα κορίτσια
υπερβαίνουν αυτά των αγοριών σε 19 από 22 χώρες του ΟΟΣΑ και στις 3 χώρες
εταίρους στις οποίες τα συνολικά ποσοστά αποφοίτησης ΅πορούν να συγκριθούν
΅εταξύ των φύλων. Η διαφορά υπέρ των κοριτσιών ξεπερνά τις 10 ποσοστιαίες
΅ονάδες στη ∆ανία, την Ιρλανδία, την Ισλανδία, την Ισπανία, τη Νέα Ζηλανδία, τη
Νορβηγία, την Πολωνία, τη Φινλανδία και τη Βραζιλία. Στην Τουρκία τα ποσοστά
αποφοίτησης των αγοριών είναι κατά οκτώ ποσοστιαίες ΅ονάδες υψηλότερα, ενώ στην
Ελβετία και την Κορέα η διαφορά είναι ΅ικρότερη από ΅ια ποσοστιαία ΅ονάδα..
Μισθοί και φόρτος εργασίας των εκπαιδευτικών: ΅εικτή εικόνα σε όλες τις χώρες
του ΟΟΣΑ
Οι ΅ισθοί των διδασκόντων ΅ε τουλάχιστον 15 έτη υπηρεσίας στην πρωτοβάθ΅ια και
στην κατώτερη δευτεροβάθ΅ια εκπαίδευση καταναλογία προς το κατά κεφαλή ΑΕΠ
είναι χα΅ηλότεροι στην Ισλανδία (0,69), τη Νορβηγία (0,87), την Ουγγαρία (0,91),
την Πολωνία (0,83) και το Ισραήλ (0,73), και υψηλότεροι στην Κορέα (2,37 στην
πρωτοβάθ΅ια και 2,36 στην κατώτερη δευτεροβάθ΅ια), το Μεξικό (2,09 στην κατώτερη
δευτεροβάθ΅ια) και την Τουρκία (2,44 στην πρωτοβάθ΅ια). Στην ανώτερη
δευτεροβάθ΅ια γενική εκπαίδευση οι χα΅ηλότερες αναλογίες εντοπίζονται στη
Νορβηγία (0,87), την Πολωνία (0,83), την Ισλανδία (0,94) και το Ισραήλ (0,73).
Οι ΅ισθοί των διδασκόντων ΅ε τουλάχιστον 15 χρόνια υπηρεσίας στην κατώτερη
δευτεροβάθ΅ια εκπαίδευση κυ΅αίνονται από περίπου 10.000 δολάρια ΗΠΑ στην Πολωνία
έως 48.000 δολάρια ΗΠΑ ή περισσότερα στη Γερ΅ανία, την Ελβετία και την Κορέα,
ενώ υπερβαίνουν τα 80.000 δολάρια στο Λουξε΅βούργο.
Οι ΅ισθοί των διδασκόντων αυξήθηκαν σε πραγ΅ατικούς όρους κατά την οκταετία
1996-2004 σε όλες σχεδόν τις χώρες. Οι ΅εγαλύτερες αυξήσεις συντελέστηκαν στο
Μεξικό, την Ουγγαρία και τη Φιλανδία. Οι ΅ισθοί στην πρωτοβάθ΅ια και την ανώτερη
δευτεροβάθ΅ια εκπαίδευση ΅ειώθηκαν σε πραγ΅ατικούς όρους κατά την ίδια περίοδο
στην Ισπανία, ΅ολονότι παρα΅ένουν υψηλότεροι από το ΅έσο επίπεδο του ΟΟΣΑ.
Ο αριθ΅ός των ετήσιων διδακτικών ωρών στα δη΅όσια σχολεία υπολογίζεται κατά ΅έσο
όρο σε 704 ώρες, αλλά ποικίλλει από πάνω από 1.000 ώρες στο Μεξικό και τις
Ηνω΅ένες Πολιτείες έως 534 ώρες στην Ιαπωνία. Υφίστανται επίσης ση΅αντικές
διαφορές όσον αφορά την κατανο΅ή του χρόνου διδασκαλίας κατά τη διάρκεια του
σχολικού έτους. Έτσι, για παράδειγ΅α, οι εκπαιδευτικοί στην Ισλανδία εργάζονται
περισσότερες ώρες ετησίως, ΅ολονότι το σχολικό έτος διαρκεί 36 εβδο΅άδες,
από,τι οι συνάδελφοί τους στη ∆ανία όπου το σχολικό έτος διαρκεί 42 εβδο΅άδες.
Εντούτοις, οι διδακτικές ώρες είναι ΅όνο ένας δείκτης του φόρτου εργασίας των
εκπαιδευτικών, ο οποίος ΅πορεί επίσης να περιλα΅βάνει ΅εγάλες ποσότητες χρόνου
που αφιερώνονται, για παράδειγ΅α, στην προετοι΅ασία και τη βαθ΅ολόγηση ή σε
εξωσχολικές δραστηριότητες.
Οι ώρες διδασκαλίας για τους ΅αθητές ηλικίας 7-14 ετών φτάνουν κατά ΅έσο όρο τις
6.847 ώρες στις χώρες του ΟΟΣΑ και κατανέ΅ονται ως εξής ανά ηλικία: 1.570 ώρες
΅εταξύ 7-8 ετών, 2.494 ώρες ΅εταξύ 9-11 ετών και 2.785 ώρες ΅εταξύ 12-14 ετών.
Κατά ΅έσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ το 50% του υποχρεωτικού χρόνου διδασκαλίας για
τους ΅αθητές ηλικίας 9-11 ετών αφιερώνεται στην ανάγνωση, τη γραφή, τα
΅αθη΅ατικά και τις επιστή΅ες, ενώ για τους ΅αθητές ηλικίας 12-14 ετών το ποσοστό
΅ειώνεται σε 41%. Όσον αφορά τους ΅αθητές από 9 έως 11 ετών το κο΅΅άτι του
υποχρεωτικού προγρά΅΅ατος σπουδών που αφιερώνεται στην ανάγνωση και τη γραφή
διαφέρει ευρέως ΅εταξύ των χωρών: από 13% ή λιγότερο στην Αυστραλία, τη Χιλή και
το Ισραήλ έως 30% στη Γαλλία, το Μεξικό και την Ολλανδία. Υφίσταται επίσης
ση΅αντική διαφορά ως προς το χρόνο που αφιερώνεται στις σύγχρονες ξένες γλώσσες,
ο οποίος κυ΅αίνεται από 1% ή λιγότερο στην Αγγλία, την Αυστραλία, την Ιαπωνία
και το Μεξικό έως 21% στο Λουξε΅βούργο.
Το κόστος της σχολικής εκπαίδευσης: κατά ΅έσο όρο 5,9% του ΑΕΠ στις χώρες του
ΟΟΣΑ
Οι δαπάνες για την εκπαίδευση υπολογίζονται κατά ΅έσο όρο στο 5,9% του ΑΕΠ στις
χώρες του ΟΟΣΑ και κυ΅αίνονται από 3,7% στην Τουρκία έως 8% στην Ισλανδία. Οι
εκπαιδευτικές δαπάνες ανά ΅αθητή σε ΅ια τυπική χώρα του ΟΟΣΑ ανέρχονται σε 5.450
δολάρια ΗΠΑ ετησίως στην πρωτοβάθ΅ια εκπαίδευση, 6.962 δολάρια στη δευτεροβάθ΅ια
και11.254 στην τριτοβάθ΅ια. Οι χώρες του ΟΟΣΑ δαπανούν κατά ΅έσο όρο 77.204
δολάρια ΗΠΑ ανά ΅αθητή κατά τη θεωρητική διάρκεια της πρωτοβάθ΅ιας και της
δευτεροβάθ΅ιας φοίτησης. Τα σύνολα κυ΅αίνονται από λιγότερο από 40.000 δολάρια
ΗΠΑ στο Μεξικό, την Πολωνία, τη Σλοβακία, την Τουρκία, τη Βραζιλία, τη Χιλή και
τη Ρωσική Ο΅οσπονδία έως 100.000 ή περισσότερα στην Αυστρία, τη ∆ανία, την
Ελβετία, τις Ηνω΅ένες Πολιτείες, την Ισλανδία, την Ιταλία, το Λουξε΅βούργο και
τη Νορβηγία. Σε τριτοβάθ΅ιο επίπεδο, η ΅εγάλη ποικιλία των προσφερό΅ενων
προγρα΅΅άτων σπουδών δυσχεραίνει τη διεξαγωγή συγκρίσεων. Για παράδειγ΅α, οι
ετήσιες δαπάνες ανά σπουδαστή της τριτοβάθ΅ιας εκπαίδευσης στην Ιαπωνία είναι
παρό΅οιες ΅ε τις δαπάνες στη Γερ΅ανία (11.556 δολάρια ΗΠΑ στην Ιαπωνία και
11.594 στη Γερ΅ανία). Ό΅ως, η ΅έση διάρκεια των τριτοβάθ΅ιων σπουδών είναι 5,4
έτη στη Γερ΅ανία έναντι 4,1 στην Ιαπωνία, ΅ε αποτέλεσ΅α οι σωρευτικές δαπάνες
για κάθε σπουδαστή της τριτοβάθ΅ιας εκπαίδευσης να ανέρχονται στα 47.031 δολάρια
ΗΠΑ στην Ιαπωνία έναντι των 62.187 δολαρίων στη Γερ΅ανία.
Θα πρέπει να ση΅ειωθεί ότι οι χα΅ηλότερες δαπάνες ανά ΅ονάδα δεν οδηγούν
αναγκαστικά σε χα΅ηλότερα επιτεύγ΅ατα. Για παράδειγ΅α, οι δαπάνες στην Κορέα και
την Ολλανδία είναι χα΅ηλότερες του ΅έσου όρου του ΟΟΣΑ για την πρωτοβάθ΅ια και
τη δευτεροβάθ΅ια εκπαίδευση, εντούτοις και οι δύο χώρες συγκαταλέγονται ΅εταξύ
των χωρών ΅ε τις καλύτερες επιδόσεις στην έρευνα του PISA 2003.
Οι δαπάνες ανά σπουδαστή της πρωτοβάθ΅ιας, της δευτεροβάθ΅ιας και της
΅εταδευτεροβάθ΅ιας ΅η τριτοβάθ΅ιας εκπαίδευσης αυξήθηκαν σε όλες τις χώρες του
ΟΟΣΑ κατά την περίοδο 1995-2003. Στις 16 από τις 26 χώρες ΅έλη και εταίρους του
ΟΟΣΑ για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία οι αλλαγές υπερβαίνουν το 20% και
ανέρχονται στο 30% ή περισσότερο στην Αυστραλία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, το
Μεξικό, την Ολλανδία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία,
την Τουρκία και τη Χιλή. Η Γερ΅ανία, η Ελβετία, η Ιταλία και το Ισραήλ είναι οι
΅οναδικές χώρες όπου οι εκπαιδευτικές δαπάνες ανά σπουδαστή της πρωτοβάθ΅ιας,
της δευτεροβάθ΅ιας και της ΅εταδευτεροβάθ΅ιας ΅η τριτοβάθ΅ιας εκπαίδευσης
αυξήθηκαν κατά 10% ή λιγότερο στην ίδια περίοδο. Η ΅είωση των εγγραφών δεν
φαίνεται να αποτελεί τον κύριο παράγοντα ώθησης των εν λόγω αλλαγών.
Το σχή΅α είναι διαφορετικό σε τριτοβάθ΅ιο επίπεδο. Σε 7 από τις 27 χώρες ΅έλη
και εταίρους του ΟΟΣΑ για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία (Αυστραλία, Πολωνία,
Πορτογαλία, Σλοβακία, Τσεχία, Βραζιλία και Ισραήλ) οι δαπάνες για την
τριτοβάθ΅ια εκπαίδευση ανά σπουδαστή ΅ειώθηκαν κατά την περίοδο 1995-2003,
κυρίως λόγω της αύξησης του αριθ΅ού των φοιτητών που υπερέβη το 30% . Από την
άλλη πλευρά, οι δαπάνες ανά σπουδαστή ση΅είωσαν ση΅αντική άνοδο στην Ελλάδα, την
Ιρλανδία, το Μεξικό, την Ουγγαρία και τη Χιλή, παρά την αύξηση των εγγραφών κατά
93%, 34%, 48%, 70% και 68% αντίστοιχα. Μεταξύ των 27 χωρών ΅ελών και εταίρων του
ΟΟΣΑ, η Αυστρία, η ∆ανία, η Γερ΅ανία, η Ιταλία, ο Καναδάς, η Ολλανδία και η
Τουρκία ήταν οι ΅οναδικές χώρες όπου η αύξηση του αριθ΅ού των σπουδαστών της
τριτοβάθ΅ιας εκπαίδευσης ήταν ΅ικρότερη από 10%.
Ποιος πληρώνει; Οι κυβερνήσεις εξακολουθούν να επω΅ίζονται το κόστος, ό΅ως η
ιδιωτική χρη΅ατοδότηση αυξάνεται
Κατά ΅έσο όρο, το 93% της πρωτοβάθ΅ιας, της δευτεροβάθ΅ιας και της
΅εταδευτεροβάθ΅ιας ΅η τριτοβάθ΅ιας εκπαίδευσης στις χώρες του ΟΟΣΑ
χρη΅ατοδοτείται από δη΅όσιους πόρους, αν και η ιδιωτική χρη΅ατοδότηση υπερβαίνει
το 13% στην Αυστρία, τη Γερ΅ανία, την Ελβετία, την Κορέα, το Μεξικό, το Ηνω΅ένο
Βασίλειο και τη χώρα εταίρο Χιλή. Κατά το 1995-2003 ο αριθ΅ός των χωρών που
κατέγραψαν αύξηση του δη΅όσιου ΅εριδίου σε όλα τα επίπεδα ήταν ίδιος ΅ε τον
αριθ΅ό των χωρών όπου το δη΅όσιο ΅ερίδιο ΅ειώθηκε.
Εντούτοις, στην τριτοβάθ΅ια εκπαίδευση το ΅ερίδιο του ιδιωτικού το΅έα συνολικά
αυξήθηκε. Συγκεκρι΅ένα, η αύξηση ξεπέρασε τις 3 ποσοστιαίες ΅ονάδες στις ΅ισές
από τις χώρες που υπέβαλαν στοιχεία και τις 9 ποσοστιαίες ΅ονάδες στην
Αυστραλία, το Ηνω΅ένο Βασίλειο και την Ιταλία.
Το ποσοστό της χρη΅ατοδότησης της τριτοβάθ΅ιας εκπαίδευσης από τον ιδιωτικό
το΅έα ποικίλλει από 5% στη ∆ανία, την Ελλάδα, τη Νορβηγία, την Τουρκία και τη
Φινλανδία έως πάνω από 50% στην Αυστραλία, τις Ηνω΅ένες Πολιτείες, την Ιαπωνία,
την Κορέα και τη Χιλή. Η πλειονότητα της ιδιωτικής χρη΅ατοδότησης προέρχεται από
τα νοικοκυριά, κυρίως ΅έσω των διδάκτρων. Το ένα τέταρτο των χωρών δεν χρεώνει
δίδακτρα και το επίπεδο των διδάκτρων ΅εταξύ των υπόλοιπων χωρών ποικίλλει
ευρέως.
Επένδυση στην εκπαίδευση: Υψηλές αποδόσεις για τις οικονο΅ίες και τα άτο΅α
Η εκπαίδευση χρη΅ατοδοτείται κυρίως από τις δη΅όσιες δαπάνες και ποικίλες
΅ελέτες υποδεικνύουν ότι τα χρή΅ατα αυτά δαπανούνται σωστά. Η εκτι΅ώ΅ενη
΅ακροπρόθεσ΅η επίδραση ενός επιπρόσθετου χρόνου εκπαίδευσης στην οικονο΅ική
απόδοση των χωρών του ΟΟΣΑ κυ΅αίνεται εν γένει ΅εταξύ του 3% και 6%. Η ανάλυση
των αιτιών της οικονο΅ικής ΅εγέθυνσης δείχνει ότι η αύξηση της παραγωγικότητας
της εργασίας συνέβαλε στο ή΅ισυ τουλάχιστον της ΅εγέθυνσης του κατά κεφαλή ΑΕΠ
στην πλειοψηφία των χωρών του ΟΟΣΑ από το 1994 έως το 2004. Ό΅ως η αύξηση της
παραγωγικότητας δεν οφείλεται αποκλειστικά στην εκπαίδευση. Μια ΅ελέτη που
χρησι΅οποιεί τον αλφαβητισ΅ό ως ΅έτρο του ανθρώπινου κεφαλαίου δείχνει ότι η
χώρα που είναι ικανή να επιτύχει ποσοστό αλφαβητισ΅ού κατά 1% υψηλότερο από το
διεθνή ΅έσο όρο θα επιτύχει υψηλότερα επίπεδα παραγωγικότητας της εργασίας (κατά
2,5%) και κατά κεφαλή ΑΕΠ (κατά 1,5%) από αυτά των άλλων χωρών.
Όσον αφορά τα άτο΅α, η εκπαίδευση είναι ΅ια ασφαλής επένδυση. ∆εδο΅ένου του
υποχρεωτικού χαρακτήρα της πρωτοβάθ΅ιας και του ΅εγαλύτερου ΅έρους της
δευτεροβάθ΅ιας εκπαίδευσης, η απόφαση για την επένδυση στην εκπαίδευση αφορά
γενικά την εγγραφή σε περαιτέρω προγρά΅΅ατα σπουδών. Παρά τις εκτετα΅ένες
αναφορές για τάσεις «βαθ΅ολογικού πληθωρισ΅ού» και παρά την υποτί΅ηση των
προσόντων, η επένδυση για την απόκτηση πανεπιστη΅ιακού τίτλου σπουδών, όταν
αποτελεί ΅έρος της αρχικής εκπαίδευσης, ΅πορεί να αποφέρει ιδιωτικές ετήσιες
αποδόσεις ύψους 22,6% (οι οποίες υπολογίζονται συγκρίνοντας τις ΅ελλοντικές
προσδοκώ΅ενες αποδοχές ΅ε το ιδιωτικό κόστος των σπουδών). Όλες δε οι χώρες
καταγράφουν ποσοστό απόδοσης που υπερβαίνει το 8%. Υπάρχουν επίσης ση΅αντικά
έ΅΅εσα οφέλη και πολλές εθνικές αναλύσεις υποδεικνύουν τη θετική αιτιώδη σχέση
΅εταξύ υψηλότερου εκπαιδευτικού επιπέδου και καλύτερης ψυχικής και φυσικής
υγείας.
Εντούτοις, η εκπαίδευση δεν εξαλείφει τις εισοδη΅ατικές ανισότητες που
σχετίζονται ΅ε τα δύο φύλα: για ένα δεδο΅ένο εκπαιδευτικό επίπεδο, οι αποδοχές
των γυναικών κυ΅αίνονται τυπικά ΅όνο ΅εταξύ του 50% και του 80% των αποδοχών των
ανδρών.
Ο αντίκτυπος των δη΅ογραφικών αλλαγών
Στις 23 από τις 30 χώρες του ΟΟΣΑ και στη Χιλή το ΅έγεθος του ΅αθητικού
πληθυσ΅ού στην υποχρεωτική εκπαίδευση ανα΅ένεται να ΅ειωθεί κατά την επό΅ενη
δεκαετία. Η τάση αυτή είναι εντονότερη στην Κορέα όπου η πληθυσ΅ιακή ο΅άδα
ηλικίας 5-14 ετών ανα΅ένεται να ΅ειωθεί κατά 29%. Όσον αφορά την ο΅άδα ηλικίας
15-19 ετών προβλέπεται καθοδική τάση της τάξη του 30% ή περισσότερο στην
Πολωνία, τη Σλοβακία, τη Τσεχία και τη Ρωσική Ο΅οσπονδία.
Σε ορισ΅ένες χώρες η ΅είωση ση΅ειώθηκε νωρίτερα. Για παράδειγ΅α, στην Ισπανία ο
πληθυσ΅ός ηλικίας 20-29 ετών ανα΅ένεται να ΅ειωθεί κατά 34% στην επό΅ενη
δεκαετία.
Θεωρώντας, χάριν παραδείγ΅ατος, ότι τα ποσοστά συ΅΅ετοχής και οι δαπάνες ανά
σπουδαστή θα παρα΅είνουν στα ση΅ερινά τους επίπεδα, οι δη΅ογραφικές τάσεις
συνεπάγονται τη ΅είωση του επιπέδου των εκπαιδευτικών δαπανών σε όλες εκτός από
τέσσερις χώρες ΅έλη του ΟΟΣΑ, καθώς και στη Χιλή, δη΅ιουργώντας εύλογα
περισσότερες δυνατότητες αύξησης των ποσοστών συ΅΅ετοχής ή των δαπανών ανά
σπουδαστή στις χώρες αυτές. Αντίθετα, οι προβολές πληθυσ΅ού για τις Ηνω΅ένες
Πολιτείες υποδεικνύουν ΅ια σχετικά ισχυρή αύξηση κατά την επό΅ενη δεκαετία, που
ενδεχο΅ένως να ΅εταφραστεί σε χρη΅ατοδοτικές πιέσεις.
© OECD 2006
Η περίληψη αυτή δεν αποτελεί επίση΅η ΅ετάφραση του ΟΟΣΑ.
Η αναπαραγωγή της περίληψης αυτής επιτρέπεται υπό την προϋπόθεση ότι παρατίθεται
το δικαίω΅α αποκλειστικής εκ΅ετάλλευσης του ΟΟΣΑ, καθώς και ο τίτλος της
πρωτότυπης έκδοσης.
Οι Πολύγλωσσες Περιλήψεις είναι ΅εταφρασ΅ένα αποσπάσ΅ατα των δη΅οσιευ΅άτων
του ΟΟΣΑ που εκδόθηκαν αρχικά στην αγγλική και τη γαλλική γλώσσα.
∆ιατίθενται δωρεάν στο Ηλεκτρονικό Βιβλιοπωλείο του ΟΟΣΑ
www.oecd.org/bookshop/